Skocz do zawartości

Trudność z podziałem uprawnień i obowiązków pracowników.

Polecane posty

Dzień dobry,


Podejrzewam, że problem był już poruszany niejeden raz. Otóż bardzo starałem się stworzyć role użytkowników z takimi uprawnieniami i zaplanować ich pracę tak, żeby silnie rozdzielić:

  • magazyn
  • handel
  • księgowość

 

Handlowiec (sprzedawca, etc.) miałby możliwość:

  • Wystawiania i zmiany statusów ZD, ZK.
  • Wystawiania FP w ramach prowadzonej sprzedaży (wraz z ZK).

Magazynier miałby wgląd do ZD, ZK i według nich obsługiwałby magazyn - pakowanie, wysyłki, przyjęcia i korekty:

  • Wystawianie PZ, KPZ, PV, KPV, WZ, KWZ.
  • Wgląd i zmiana statusów ZD, ZK (trzeba nadać prawo do zmiany statusu bo inaczej program wysypie błąd przy 100% realizacji chcąc je zamknąć automatycznie)

Księgowość wprowadzałaby wszelkie faktury, prowadziła rozliczenia i przygotowywałaby dyspozycje bankowe dla osoby uprawnionej (np. szef czy główny księgowy).

  • Wprowadzanie przedpłat do ZD na podstawie proform od dostawcy.
  • Wprowadzanie FZ dla jednej lub wielu PZ zrobionych przez magazyniera w ramach realizacji ZD i ogólnie wszystko inne żeby doszlifować dokumentacje handlową/magazynową.
  • Wystawianie FS i FL dla opłaconych ZK w ramach proform (przy przedpłacie) wysłanych do klienta przez handlowca lub po prostu wystawianie ich w ramach płatności odroczonych.
  • No i oczywiście rachunkowość/bank/przelewy, ale tu już Rachmistrz więc nie wchodzę w te tematy.


Brzmi prosto, na pewno widziałem podobne tematy dotyczące podziału (działy sprzedaży / magazyn / księgowość) ale sposób implementacji jest trudny i wymaga przedwczesnego ostrego planowania procedur wewnątrz firmy, które nawet jak działają to wymagają zbyt dużych interakcji między różnymi działami - szczególnie między magazynem a księgowością.

 

Kontynuując - wiadomo, że Insert nexo (PRO) nie implementuje jakichś turbo rozwiązań security (np. nie ma ACL obiektów tylko zwykłe globalne role/user, a na poziomie SQL to już w ogóle zero ochrony) więc tutaj nie spodziewam się magii (to nie SAP ;p), jednak można by usprawnić działanie dodając kilka dodatkowych operacji i uprawnień do nich.

Patrząc na model powyżej weźmy przykład prostego ZD gdzie dostawca wymaga 100% przedpłaty (a jest cała masa innych scenariuszy, które też analizuje i szukam obejść):

1. Handlowiec tworzy ZD.

2. Dostawca wystawia Proformę.

3. Proforma trafia do księgowości a ta sprawdza, że ZD istnieje i tworzy Rozrachunek (i zleca np. dyspozycje/przelew bankowy) na daną kwotę, który podłącza pod ZD.

No i teraz mamy  2 rozgałęzienia (zakładając, że towar będzie wysłany dopiero po realizacji przedpłaty):

  • Towar może przyjść wraz z FV.
  • FV może przyjść przed towarem (e-mail).

No to weźmy sobie sytuacje taką, że FV przyszła z towarem (kontynuuje numeracje 1,2,3,...):

4. Magazynier odbiera przesyłkę, realizuje ZD jako PZ i przekazuje FV księgowości.

5. ZD jest zrealizowane, księgowość widzi niezafakturowaną PZ, ale chwilę później dostaje na biurko FV, którą fakturuje PZ jako FZ.

6. Wszyscy są szczęśliwi.

A teraz dajmy na to FV przyszła wcześniej (kontynuuje numeracje 1,2,3,...):

4. Księgowa wprowadza FV jako FZ realizując ZD i teraz... albo odłoży przyjęcie towaru albo je zablokuje.

5. Przychodzi dostawa, ZD jest zrealizowane, auto-PZ wisi odłożona albo jej nie ma (zablokowana).

6. Jedyny sposób na powiązanie takiej dostawy (PZ) z obecną już FZ to zrzucenie roli magazyniera na księgowość (poprawiają PZ za magazyniera) lub danie magazynierowi uprawnień do edycji FZ a co za tym idzie wszystkich widoków, list, zestawień.

Podobna sytuacja jest ze sprzedażą i multum innych scenariuszy gdzie ciężko prowadzić modularny podział roli pracowników. Ciężko skalować i usprawniać działalność firmy kiedy różne osoby muszą robić to samo i chodzić prosić innych o wprowadzanie poprawek.

 

Obecnie takie głupoty robię, że np. dla powyższego scenariusza (FV przyszła wcześniej), księgowość odkłada przyjęcie towaru, drukuje PZ, daje ja magazynierowi, a ten sprawdza kartkę jak jakaś dostawa przychodzi, po czym sprawdza dostawę czy się zgadza i wraca do księgowości z info, że przyjęcie jest sukcesem (lub np. wymaga korekty).

 

Wszystko fajnie i tak większość problemów można załatwić (jak nie chcemy wszystkim dawać uprawnień do wszystkiego, tylko jasno mówić kto za co odpowiada) ale to nadal jest trochę nieoptymalne i nadal finalizacja procesu angażuje 2 działy.

 

Dla tego przypadku widzę miłe rozwiązanie:

  • auto-PZ z odłożenia przyjęcia są mocno powiązane z FZ, dlatego na podglądzie przyjęć jak klikniemy na taką PZ i zmianę statusu (a właściwie jakąkolwiek edycję), dostaniemy:

image.thumb.png.a22d0c225ec6819f48fe633801a08a6e.png

A tutaj można by pozwolić np. takiemu magazynierowi na przyjęcie towaru z auto-PZ bez dawania dostępu do FZ.

Już pomijam korekty po tam to dopiero rzeźnia ale chciałem przedstawić zarys problemów jakie istnieją w Subiekcie przy jakimkolwiek podziale obowiązków.

 

Czy prowadzone są może jakieś prace w tym kierunku? Ciągle coś czytam, że będzie możliwość np. powiązania dowolnych dokumentów między sobą - może takie coś też by wiele spraw tu rozwiązało? Ew. może jakieś dodatkowe uprawnienia i operacje, które pozwoliłyby jakoś pracować przy takich sytuacjach?

Edytowane przez Ernest Sadowski
Link to postu

U nas podział jest zbliżony, na pewno w punkcie, że Magazyn jest odpowiedzialny za stan, a nie cenę czy dokument. Dlatego działy handlowe, które wprowadzają FZ, mogą go tylko wprowadzić na podstawie PZ. Jeśli stan nie pozwala im wprowadzić FZ, muszą się zgłosić do logistyki aby wprowadziła korekty. Podobnie jest, jak mają wprowadzić korektę stany, z KFZ - od razu musi być ona skomunikowana z logistyką, aby wycofana została odpowiednia partia. Nie bawił bym się na waszym miejscu w te auto dokumenty, nawet z innym statusem, bo będzie zawsze problem, jak przyjdzie nie ta ilość, plus kwestia kompetencji.

Co do FZ, z przed daty PZ, to już kiedyś na naszą prośbę, to odblokowali :)

 

 

Link to postu
×
×
  • Dodaj nową pozycję...