Skocz do zawartości

kopiowanie planu kont z Rewizora do innego programu

Polecane posty

                   Witam, mam pytanie: Mam zakupiony program Rewizor dla Biur rachunkowych. Klient zatrudnił własną księgową, od maja będzie prowadził księgi rachunkowe w własnym biurze. Zakupił również program księgowy, inny niż firmy Insert. Żąda ode mnie przekazania plików jpk_księgi, aby wprowadzić do swojego programu plan kont, ten który był w moim programie. Dodam, że nie tworzyłam sam planu kont, lecz korzystałam z dostępnego planu kont w Rewizorze, który wygenerowałam przy pierwszym uruchomieniu. Przez okres księgowania dostosowałam konta według potrzeb firmy w niewielkiej formie. Czy prawo autorskie zezwala na przekazywanie, nie potrafię nazwać tego inaczej "fragmentu licencji".  Do tej pory przekazywałam, a także otrzymywałam od innych księgowych wydruki elektroniczne kont księgowych, obrotówki analitycznej i syntetycznej oraz dzienniki księgowań. Czy mogę przekazać takie pliki firmie, która nie korzysta z programu Insertu? gdyby korzystali, wiem że mogłabym przekazać pliki archiwum, ale jeśli mają program innego autora.....? Ma zamiar także skierować to pytanie do firmy Insert, czy wyraża na to zgodę. Moim zdaniem zarówno informatyk, jak i księgowa, chcą zarobić, ale się nie narobić, a WY co myślicie na ten temat? 

Link to postu

To może być akademicka dyskusja, ale powiedziałbym, że dane zawarte w bazie są własnością klienta i stara księgowa ma obowiązek je przekazać nowej. Jeśli wymaga to jakieś dodatkowej pracy i jeśli nie zostało to ujęte w umowie, to można podyskutować o odpłatności za usługę odpowiedniego przygotowania tych danych, ale sam w sobie fakt ich własności nie powinien budzić wątpliwości.

W każdym razie prawa licencyjne Insertu nie mają tu nic do rzeczy.

Link to postu

Dyskusja zawsze może być akademicka, tylko nie wiem po co. Proszę wskazać przepis prawny, który obliguje biuro rachunkowe do wydania klientowi bazy, jeśli nie zostało to zapisane w umowie dwustronnej. Po prostu takiego przepisu prawa nie ma i tutaj na ten moment dyskusja akademicka się kończy.

Ale proszę szukać... ;)

Są określone w przepisach, co należy wydać klientowi w przypadku, kiedy zmienia się osobę/program do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Do tego oczywiście należy też zaliczyć wersje elektroniczne wytworzonych dokumentów. Zatem mamy tutaj mowę o wystąpieniu o pliki np. JPK_KR, KPK_VAT, pliki e-sprawozdań, oraz wymagane wydruki (obrotówka, etc). To nie muszą być nawet wersje XLS...

http://www.kancelaria-accountant.pl/Aktualnosci/W-jakiej-formie-biuro-rachunkowe-powinno-przekazac-ksiegi

Zatem, jeśli to wszystko co jest wynikiem pracy odtwórczej na bazie jest przekazane z zachowaniem opisanych wymogów, nie podlega ochronie praw autorskich. Ale też - co ciekawe - sama baza, która może być już efektem autorskiego podejścia do implementacji pewnych procesów księgowych - już tak. My osobiście stworzyliśmy np. dla klientów bazę wzorcową dla Rewizora GT, która zawiera wiele rozwiązań, a do tego jest dokumentacja, która tłumaczy, dlaczego w takim programie jak Rewizor GT procesy zostały zorganizowane i jaki efekt dzięki temu uzyskujemy.

I kolejna istotna rzecz. Proszę pamiętać, że wraz z bazą InsERT przechowywana jest licencja programu. Jeśli doszliśmy do porozumienia, że chcemy mu przekazać bazę, klient najpierw powinien się wyposażyć w odpowiednią licencję, a biuro rachunkowe za pośrednictwem partnera lub w bezpośrednim kontakcie z InsERT powinno przekazać bazę do wgrania licencji klienta.

Link to postu
13 godzin temu, Radosław Kostrzewa napisał:

"Ale też - co ciekawe - sama baza, która może być już efektem autorskiego podejścia do implementacji pewnych procesów księgowych - już tak. My osobiście stworzyliśmy np. dla klientów bazę wzorcową dla Rewizora GT, która zawiera wiele rozwiązań, a do tego jest dokumentacja, która tłumaczy, dlaczego w takim programie jak Rewizor GT procesy zostały zorganizowane i jaki efekt dzięki temu uzyskujemy.

I kolejna istotna rzecz. Proszę pamiętać, że wraz z bazą InsERT przechowywana jest licencja programu. Jeśli doszliśmy do porozumienia, że chcemy mu przekazać bazę, klient najpierw powinien się wyposażyć w odpowiednią licencję, a biuro rachunkowe za pośrednictwem partnera lub w bezpośrednim kontakcie z InsERT powinno przekazać bazę do wgrania licencji klienta."

Właśnie to miałam na myśli: Czy mam prawo przekazać jpk_kr, jeśli klient wyposażył się w program innej firmy niż Insert, nie posiada licencji na Rewizora. Obowiązku moim zdaniem  nie mam. Obowiązkowe "jpk_kr" tylko dla KAS. Jeszcze głupie, pytanie ignoranta: Czy "JPK_KR" to baza, która "może być efektem autorskiego podejścia do implementacji pewnych procesów księgowych" ?

Link to postu
13 godzin temu, ZOFIA SKIBA napisał:

Właśnie to miałam na myśli: Czy mam prawo przekazać jpk_kr, jeśli klient wyposażył się w program innej firmy niż Insert, nie posiada licencji na Rewizora. Obowiązku moim zdaniem  nie mam. Obowiązkowe "jpk_kr" tylko dla KAS. Jeszcze głupie, pytanie ignoranta: Czy "JPK_KR" to baza, która "może być efektem autorskiego podejścia do implementacji pewnych procesów księgowych" ?

Wg mnie ma Pani obowiązek, jeśli klient o to prosi. Klient jest dalej zobligowany móc dostarczyć na żądanie kontrolne zapisy JPK_KR organom podatkowym. Jeśli ich nie uzyska od Pani, nie będzie mógł się z tego obowiązku wywiązać.

Co do zapisów, pytanie nie jest głupie. Owszem, zapisy mogą być jak najbardziej wynikiem autorskiego ułożenia procesów księgowych, ale musi je Pani udostępnić. To trochę tak, jakby zrobić schody z salony na antresole. Mogą być proste, kręcone. Szare, kolorowe. Ostatecznie wejście po nich prowadzi do tego samego celu. Trudno (choć kto wie, jak w USA) zastrzec innym zrobienia takich samych schodów, tylko dlatego, że nasze przyozdobiliśmy w jakieś wzorki...

Link to postu

Jak do tej pory, za księgi prowadzone w okresie trwania umowy było odpowiedzialne  moje biuro, tak samo jest w biurach znajomych prowadzących biura rachunkowe.  Mamy zarchiwizowane  księgi przez 6 lat (5 lat od złożenia zeznań). Do klientów przekazywane były w formie wydruków komputerowych kartoteki kont księgowych, obrotówka, dzienniki księgowań, ewidencja środków trwałych, sprawozdania finansowe, deklaracje itp. Nigdy nie przekazywaliśmy plików jpk, żadnych. W razie żądania przez US, generujemy dla urzędu i odpowiadamy za okres obowiązywania umowy, bierzemy udział w kontroli.  Chyba, że w razie likwidacji biura, uważam powinno się zawiadomić klientów, aby odebrali zarchiwizowana dokumentację. I tu klient może żądać ipk nie przekazanych jeszcze do urzędu skarbowego. Takie jest moje zdanie, przecież przepisy się wczoraj nie zmieniły, może jestem w błędzie.

Link to postu

Jak wspomniałem poprzednio  wg mnie to obowiązek. Nie jestem prawnikiem, ale podejrzewam, że znajdą się i prawnicy którzy będą widzieli szansę udowodnienia tego, że nie ma obowiązku przekazania przez BR zapisów klientowi w JPK_KR, jak i Ci, którzy będą w stanie do udowadniać.

Proszę pamiętać, że JPK_KR jest nowym tworem, ale odnosi się on też do dokumentacji księgowej, tylko w usystematyzowany sposób elektroniczny. Podejrzewam, że w dowodzie prawników, którzy by bronili stanowiska klienta jest to, że jeżeli kodeks cywilny dopuszcza dokumenty w wersji elektronicznej, to klient ma prawo otrzymać swoje dane również w takiej postaci.

Także dalej pozostaję przy stanowisku, że baza danych jest własnością biura, ale wszelkie raporty, deklaracje, zestawienia (zarówno elektroniczne jak i papierowe) są własnością klienta.

I o ile JPK_KR generowany jest na życzenie organów skarbowych, o tyle klient też może się zwrócić do BR z pismem informującym, że na wskutek prowadzonych czynności sprawdzających został poproszony o dostarczenie plików JPK_KR za okresy... Nie wnikając na rzeczywistość - czy odmówi wtedy po takim piśmie Pani wydania tych plików?

 

Link to postu
×
×
  • Dodaj nową pozycję...