Skocz do zawartości

Nowość w Allegro - Automatyczny zwrot pieniędzy dla transakcji anulowanych

Polecane posty

Otrzymaliśmy wczoraj inf od Allegro o możliwości włączenia automatycznych zwrotów pieniędzy, jeśli klient dokonał płatności i później anulował zakup.

 

Chciałbym to włączyć, jednak od razu zrodziła się obawa.

Transakcje obsługujemy z poziomu Subiekta GT, przerzucamy z Sello zakupy do dokumentów ZK. Po utworzeniu ZK transakcja jest oznaczana jako "W trakcie realizacji", co oznacza że klient nie powinien mieć już możliwości zmiany zakupu czy też jego anulowania.

Sporadycznie (raz na kilkaset zakupów) zdarza się, że klient anuluje zakup i okazuje się, że ZK jest już w SGT. W teorii nie powinno to mieć miejsca. Podejrzewam, że to zbieg zdarzeń. Np klient w tym samym czasie anulował zakup, co Sello tworzyło ZK. Informacja o zmianie statusu transakcji nie zdążyła się jeszcze zapisać. Druga możliwość, bardzo podobna do pierwszej, to Sello pobrało transakcję, po czym klient anulował zakup. Sello pobiera inf o zakupach powiedzmy co 5 min, więc w przeciągu 5 minut nie będzie wiedział co się dzieje z tym zakupem. W międzyczasie tworzy ZK.

Właśnie takich sytuacji dotyczy moja obawa. Jeśli Allegro zrobi automatyczny zwrot środków, to pozostanie jedynie proszenie się klienta o oddanie towaru. Obsługując zakup z poziomu SGT nie będzie widać, że transakcja została anulowana.

 

Zrodziła się myśl. Może udałoby się dorzucić ustawienie, żeby każda transakcja jaka wpada do Sello i ma oznaczenie w serwisie "można przetwarzać" otrzymywała od razu stan "W trakcie realizacji". Zablokuje to od razu możliwość anulowania zakupu, gdy tylko ten zostanie pobrany do bazy Sello. Program dalej może już sobie tworzyć ZK bez obaw, że coś pójdzie nie tak.

 

Pobieranie transakcji można ustawić np co 20 min, więc w wielu przypadkach klienci będą mieli trochę czasu na ewentualne anulowanie. Pozostanie to w decyzji sprzedawcy ile czasu chce dać kupującym na przemyślenie zakupów.

Link to postu
32 minuty temu, Dominik kidl napisał:

żeby każda transakcja jaka wpada do Sello i ma oznaczenie w serwisie "można przetwarzać" otrzymywała od razu stan "W trakcie realizacji". Zablokuje to od razu możliwość anulowania zakupu, gdy tylko ten zostanie pobrany do bazy Sello. Program dalej może już sobie tworzyć ZK bez obaw, że coś pójdzie nie tak.

To i tak nie wykluczy tych luk czasowych na pobranie i zaktualizowanie statusu w których klient może anulować zamówienie. No i jeśli celem klienta jest anulowanie zamówienia to bez względu na to co powie system, Sello, czy Allegro, klient i tak będzie chciał anulować zamówienie. Więc jeśli to ZK powstanie to i tak trzeba je będzie odkręcać, tylko drogą mailową albo telefoniczną, zamiast statusem zamówienia. Raczej zatem przydało by się rozwiązanie tego problemu a nie utrudnianie klientowi życia. :)

42 minuty temu, Dominik kidl napisał:

Pobieranie transakcji można ustawić np co 20 min, więc w wielu przypadkach klienci będą mieli trochę czasu na ewentualne anulowanie.

Średnio połowa i tak będzie miała zbyt mało czasu :).

 

Można spróbować przekazać chęć klienta do anulowania zamówienia w jakiś sposób do Subiekta. Sello o tym w taki czy inny sposób informuje. Jeśli proces sprzedaży jest realizowany dalej, w Subiekcie, to tylko takie przekazanie tego stanu dalej jest jakimś faktycznym rozwiązaniem. Raczej tutaj bym szukał jakiegoś rozwiązania - może usuwania ZK w takiej sytuacji? Nie wiem czy ZK ma jakieś statusy umożliwiające zablokowanie jego realizacji dokumentem końcowym.

Link to postu
5 godzin temu, Bartosz Rosa napisał:
6 godzin temu, Dominik kidl napisał:

żeby każda transakcja jaka wpada do Sello i ma oznaczenie w serwisie "można przetwarzać" otrzymywała od razu stan "W trakcie realizacji". Zablokuje to od razu możliwość anulowania zakupu, gdy tylko ten zostanie pobrany do bazy Sello. Program dalej może już sobie tworzyć ZK bez obaw, że coś pójdzie nie tak.

To i tak nie wykluczy tych luk czasowych na pobranie i zaktualizowanie statusu w których klient może anulować zamówienie. No i jeśli celem klienta jest anulowanie zamówienia to bez względu na to co powie system, Sello, czy Allegro, klient i tak będzie chciał anulować zamówienie. Więc jeśli to ZK powstanie to i tak trzeba je będzie odkręcać, tylko drogą mailową albo telefoniczną, zamiast statusem zamówienia. Raczej zatem przydało by się rozwiązanie tego problemu a nie utrudnianie klientowi życia.

Rozwiązanie ze zmiana statusu transakcji zaraz po jej pobraniu do bazy Sello - Takie scenariusze widzę:

Pobieranie transakcji co 5 min

Tworzenie ZK co 5 min

 

  1. Klient kupuje o 12:00, anuluje o 12:03, Allegro robi zwrot środków, Sello pobiera transakcję o 12:05. W bazie Sello jest informacja o anulowanym zakupie, ZK nie zostaje utworzone - w tym przypadku klient miał 5 minut na reakcję
  2. Klient kupuje o 12:00, Sello pobiera transakcję opłaconą o 12:02 i zapisuje od razu status "W trakcie realizacji", klient próbuje anulować transakcję o 12:03 jednak otrzymuje informację, że sprzedawca już przetwarza zamówienie i nie ma możliwości jego anulowania, nie dochodzi do automatycznego zwrotu pieniędzy. Klient nadal może wysłać wiadomość z prośbą o anulowanie. Możemy wtedy ZK unieważnić - w tym przypadku klient miał 2 minuty na reakcję

Może zdarzyć się tak, że klient kupuje o 12:00, Sello pobiera transakcję o 12:02:20 i zapisanie statusu "W realizacji" zajmuje mu 30 s, to klient będzie miał te 30s na anulowanie ZK. Wąski zakres czasowy, więc powinno być tych sytuacji jeszcze mniej.

 

Przy aktualnym ustawieniu Sello, dochodzi do poniższych sytuacji:

Pobieranie transakcji co 5 min

Tworzenie ZK co 5 min

  1. Klient kupuje o 12:00, Sello pobiera transakcję o 12:02, klient anuluje ZK o 12:03, Sello tworzy ZK o 12:04, Sello pobiera informację o anulowaniu transakcji o 12:07 jednak ZK już jest w systemie. - w tym przypadku klient miał 7 minut na reakcię
  2. Klient kupuje o 12:00, Sello pobiera transakcję o 12:05, klient anuluje ZK o 12:08, Sello tworzy ZK o 12:09, Sello pobiera informację o anulowaniu transakcji o 12:10 jednak ZK już jest w systemie. - w tym przypadku klient miał aż 10 minut na reakcję

 

Wg mnie, stosując proponowane ustawienie, żeby dla transakcji kompletnych już po ich pobraniu do Sello był zmieniany status na "W trakcie realizacji", drastycznie zmniejszymy prawdopodobieństwo wystąpienia sytuacji, gdzie klient anulował zakup, my o tym dowiadujemy się za późno, bo paczka poszła a pieniądze zostały zwrócone.

 

5 godzin temu, Bartosz Rosa napisał:

Można spróbować przekazać chęć klienta do anulowania zamówienia w jakiś sposób do Subiekta. Sello o tym w taki czy inny sposób informuje. Jeśli proces sprzedaży jest realizowany dalej, w Subiekcie, to tylko takie przekazanie tego stanu dalej jest jakimś faktycznym rozwiązaniem. Raczej tutaj bym szukał jakiegoś rozwiązania - może usuwania ZK w takiej sytuacji? Nie wiem czy ZK ma jakieś statusy umożliwiające zablokowanie jego realizacji dokumentem końcowym.

Można wywołać unieważnienie dokumentu lub jego usunięcie z bazy SGT. Niestety obie opcje są procesami nieodwracalnymi. W naszym przypadku stosujemy statusy dla ZK z użyciem kategorii dokumentu. Wystarczyłoby zmienić kategorię ZK na "Anulowane". Myślę jednak, że to będzie rozwiązanie mocno pod naszą firmę i mało użytkowników z tego skorzysta.

 

 

 

Wyżej opisane rozwiązanie pozwalające skrócić czas na anulowanie transakcji z max 10 minut do max 5 minut. Zmniejsza też ryzyko wystąpienia luk czasowych. W aktualnym rozwiązaniu luka czasowa wynosi nawet 5 minut, przy proponowanym rozwiązaniu może wynieść max kilkadziesiąt sekund (pomijam ewentualne błędy w połączeniu).

 

 

5 godzin temu, Bartosz Rosa napisał:

No i jeśli celem klienta jest anulowanie zamówienia to bez względu na to co powie system, Sello, czy Allegro, klient i tak będzie chciał anulować zamówienie. Więc jeśli to ZK powstanie to i tak trzeba je będzie odkręcać, tylko drogą mailową albo telefoniczną, zamiast statusem zamówienia.

Nie chodzi o to, żeby zabrać klientowi prawo do anulowania transakcji. Zawsze ma możliwość napisania wiadomości lub zadzwonienia. Jeśli tylko nie spakowaliśmy i nie wysłaliśmy paczki, to oczywiście zostanie zakup anulowany.

Klient i tak zawsze może paczki nie odebrać i poprosić o anulowanie zakupu. My akurat nie ścigamy za nieodebrane paczki.

Jeśli mamy informację od klienta o anulowaniu a już jest ZK w SGT, to ustawiamy status na Anulowane, unieważniamy ZK i zwracamy wpłatę. Mamy jednak nad tym kontrolę.

 

 

Aktualnie pracujemy na 2 zmiany. Handlowców nie ma w firmie do 22 ale magazyn pracuje. Dodatkowo na tyle zautomatyzowaliśmy proces przyjmowania ZK, że dodatkowy program sprawdza nam ZK, czy prawidłowo ustawiła się płatność, czy dane zostały przeniesione, czy towaru nie brakuje do zamówienia, czy klient nie napisał jakiejś uwagi do zakupu i jeśli wszystko jest OK, to ZK ląduje od razu w aplikacji dla magazynierów. Po godzinach pracy handlowców, magazyn może przygotować paczkę i jeśli kurier przyjedzie późno, to również ją wysłać bez udziału biura.

Musze wykluczyć lub zminimalizować ryzyko, gdzie paczkę wyślemy a Allegro automatycznie zwróci wpłatę. Klient odbierze i trzeba będzie się z nim szarpać o zwrot towaru.

 

Pamiętajmy, że chodzi o dobrowolną funkcję automatycznego zwrotu środków z Allegro Finanse, gdy klient ustawi status Anulowane. Nie muszę jej włączać, ale zmniejszyłaby czas poświęcany na obsługę zamówień anulowanych. Włączone AutoZwroty pieniędzy (co zapowiada Allegro) w najbliższym czasie będą oznaczały również automatyczny zwrot prowizji. trochę pracy nam odpadnie.

 

 

 

Zrobiłem edycję - był błąd w czasach przy ostatnim przykładzie.

Edytowane przez Dominik kidl
Błąd w czasach przy ostatnim przykładzie.
Link to postu

 

46 minut temu, Bartosz Rosa napisał:

W nowym synchronizatorze Subiekta jest opcja:

obraz.png.c4656cf28a7f37d47529528c9571c8e8.png

Spowoduje to zmianę statusu transakcji co skutkować będzie wysłaniem tego stanu do Allegro. Nie jest to dokładnie to samo, ale w pewnym zakresie może zadziałać.

Działa, mam ją włączoną. Nie napisałem o tym wcześniej.

Opisując scenariusz jak poniżej, uwzględniał ona włączaną opcję zmiany stanu transakcji. Jak wspomniałem następuje to w chwili utworzenia ZK, więc nadal mamy wspominane różnice czasowe, gdzie coś może pójść nie tak.

3 godziny temu, Dominik kidl napisał:

Przy aktualnym ustawieniu Sello, dochodzi do poniższych sytuacji:

Pobieranie transakcji co 5 min

Tworzenie ZK co 5 min

  1. Klient kupuje o 12:00, Sello pobiera transakcję o 12:02, klient anuluje ZK o 12:03, Sello tworzy ZK o 12:04, Sello pobiera informację o anulowaniu transakcji o 12:07 jednak ZK już jest w systemie. - w tym przypadku klient miał 7 minut na reakcię
  2. Klient kupuje o 12:00, Sello pobiera transakcję o 12:05, klient anuluje ZK o 12:08, Sello tworzy ZK o 12:09, Sello pobiera informację o anulowaniu transakcji o 12:10 jednak ZK już jest w systemie. - w tym przypadku klient miał aż 10 minut na reakcję

 

 

Nadal opcja z dodatkowym ustawieniem j.n. wydaje mi się właściwa:

Zmieniaj stan transakcji z NOWA na W TRAKCIE REALIZACJI po pobraniu zamówienia tylko oznaczonego MOŻNA PRZETWARZAĆ

  • Lubię to 1
Link to postu

Tylko w takim przypadku tracona będzie informacja o nowych transakcjach (status NOWA w zasadzie nigdy nie wystąpi). Chociaż grzebanie przy stanie NOWA przy tworzeniu transakcji może się źle skończyć. Wyczuwam problemy :).

 

Ewentualnie samo ustawienie statusu zamówienia po odebraniu takiej transakcji bez zmiany jej stanu.

 

Link to postu
15 godzin temu, Bartosz Rosa napisał:

Tylko w takim przypadku tracona będzie informacja o nowych transakcjach (status NOWA w zasadzie nigdy nie wystąpi). Chociaż grzebanie przy stanie NOWA przy tworzeniu transakcji może się źle skończyć. Wyczuwam problemy :).

Słusznie

 

15 godzin temu, Bartosz Rosa napisał:

Ewentualnie samo ustawienie statusu zamówienia po odebraniu takiej transakcji bez zmiany jej stanu.

I to jest rozwiązanie.

 

Zostawiając ustawienie jako opcję, każdy będzie mógł zdecydować, czy mu pasuje, czy też nie.

  • Lubię to 1
Link to postu

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Użytkownik forum
Odpowiedz...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...