Skocz do zawartości

Automatyczne podpinanie wiadomości do zamówień i ofert

Polecane posty

Dzisiaj chcielibyśmy skonsultować z Wami potrzeby jakie macie w odniesieniu do mechanizmu podpinania wiadomości do zamówień wysyłkowych oraz ofert internetowych.

 

Mechanizm dostępny w Sello NX będzie oparty na regułach wiadomości oraz dodatkowo jest on dostosowany do pluginowości - co oznacza, że zastosowane rozwiązania nie są dedykowane pod konkretny serwis internetowy (Allegro, Erli itp) tylko są pewnymi narzędziami umożliwiającymi pracę z dowolnym serwisem.

 

Wykorzystanie reguł wiadomości ma pewne konsekwencje, mianowicie takie, że mechanizm reguł w module poczty w nexo rządzi się pewnymi prawami, do których musimy się dostosować albo znaleźć pewne rozwiązania. 

 

Sam mechanizm ma możliwości większe niż w Sello1, gdzie był on zamknięty i bazował w zasadzie tylko na tym, że w tytule wiadomości email był numer ofert z allegro w nawiasie. Sello NX natomiast ma mechanizm wyciągania numeru zamówienia, numeru oferty oraz nazwy konta zarówno z tytułu wiadomości jak i z jej treści. Zastosowaliśmy tutaj mechanizm identyczny jak w przypadku wiązania towarów z ofertami i zamówieniami - czyli wyciąganie danych z wiadomości za pomocą tagów i modyfikatorów.

 

Reguły wiadomości są takimi uproszczonymi automatami i w samej regule definiuje się warunki oraz czynności. W tym przypadku pojawią się nowe czynności podpinające zamówienie i ofertę, które w parametrach będą miały formuły tagowe, które z danego maila potrafią wyciągnąć informację o nazwie konta oraz numerze zamówienia.

reguła automatycznego wiązania wiadomości w Sello NX

Daje to plusy takie, że mechanizm można za pomocą tych formuł wykorzystać w zasadzie do dowolnego serwisu i jego składni wiadomości. Bywa, że szablony wiadomości w serwisach się zmieniają z dnia na dzień, więc w razie takich sytuacji można będzie odpowiednio dostosować formułę, bez konieczności oczekiwania na poprawkę z naszej strony.

 

Dodatkowo, w sklepach internetowych szablony są w reguły tworzone przez właściciela sklepu i mogą one mieć różną postać. Bez elastycznego rozwiązania nie dało by się tego rozsądnie zrobić.

 

Oczywiście, napisanie takiej formuły nie jest zadaniem trywialnym, trzeba przeanalizować kod HTML wiadomości i odpowiednio użyć modyfikatorów do tagów, dlatego pluginy integracji będą dostarczać takie formuły domyślne, które będzie można po prostu wybrać z listy rozwijanej, a następnie w razie potrzeby dostosować do własnych potrzeb.

 

Co do wizualizacji, to w dolnych zakładkach dodamy listę wiadomości (płaską, bez podziału na foldery IMAP), zawierającą wszystkie podpięte wiadomości wychodzące i przychodzące. Dodatkowo w oknie edycji zamówienia i oferty pojawią się widgety po prawej stronie, wyświetlające podpięte wiadomości z możliwością ich otwarcia z tego poziomu.

 

Pytania, jakie do Was mamy, to:

 

  1. Czy wiadomości podpinane do zamówień, np. informujące o zakupie, wpłacie czy anulowaniu zamówienia powinny być także podpinane do oferty z której pochodzi zamówienie? Czy może są takie maile, które mają być podpięte również do oferty a inne nie.
  2. Czy powinny być dwie czynności: Powiąż z zamówieniem wysyłkowym i Powiąż z ofertą internetową czy jedna, która wiąże co się da wg dostępnych danych. Trzeba tutaj wiedzieć, że nie wszystkie maile dostarczają danych umożliwiających podpięcie np. oferty. mają tylko odnośnik do zamówienia i wtedy takie osobne reguły nie zadziałają.
  3. Czy korzystaliście w Sello 1 z funkcji podpinania wiadomości ręcznie pod wybrane zamówienia i oferty? W Sello NX korzystamy z modułu poczty Gestora nexo i ma on nieco ograniczone możliwości. Miedzy innymi nie ma możliwości podpinania wiadomości ręcznie do wybranych obiektów - jest to funkcja Gestora i bez niego nie zadziała. 
  4. Czy korzystaliście w Sello 1 z funkcji usuwania podpięcia - np. w przypadku źle podpiętych automatycznie wiadomości?

 

 

 

Link to postu

1. Generalnie to w przypadku 99% zamówień nie jest potrzebne (te wiadomości klasy FOD) ale czasem się przydaje, łatwo się można upewnić, że Klient anulował zamówienie, widać fajnie chronologicznie kolejność jeśli z zamówieniem "działo się coś dziwnego" - włącznie z precyzyjną datą i godziną danej czynności. Ja bym podobnie zostawił - takie wiadomości są oczywiście automatem oznaczane jako przeczytane, nikt ich nie przegląda ale czasem się przydają. Wtedy nie zastanawiamy się o której zamówienie było złożone, kiedy opłacone, itd. - widać to błyskawicznie i nie ma znaczenia jakieś opóźnienie w pobieraniu zamówień, itd.

 

2. U nas potrzebne jest głównie przypinanie wiadomości do zamówień - ale to wynika ze specyfiki, gdzie połowa zamówień to personalizacja, wytyczne do zamówień, konsultacja co mamy wykonać, wysyłanie projektu do akceptacji przez Klienta, etc.

 

3. Tak, codziennie mamy wiele takich wiadomości - z racji punktu 2.

 

4. Tak - jak wyżej.

 

5. Przydałaby się jeszcze automatyzacja usuwania wiadomości. Z racji ich specyfiki (załączniki jak zdjęcia przesyłane przez Klientów, projekty do akceptacji) potrafią dużo zajmować i przechowywanie ich tylko przez pewien okres ma sens. Więc coś w stylu: kasuj automatycznie z bazy wiadomości starsze niż X dni to byłaby kolejna automatyzacja.

 

 

Link to postu
3 minuty temu, Tomek Mazur napisał:

2. U nas potrzebne jest głównie przypinanie wiadomości do zamówień - ale to wynika ze specyfiki, gdzie połowa zamówień to personalizacja, wytyczne do zamówień, konsultacja co mamy wykonać, wysyłanie projektu do akceptacji przez Klienta, etc.

Czy te projekty i wytyczne klient wysyła przez mail Allegro czy na prywatnego maila?

 

5 minut temu, Tomek Mazur napisał:

1. Generalnie to w przypadku 99% zamówień nie jest potrzebne (te wiadomości klasy FOD) ale czasem się przydaje, łatwo się można upewnić, że Klient anulował zamówienie, widać fajnie chronologicznie kolejność jeśli z zamówieniem "działo się coś dziwnego"

Upewnię się, że się rozumiemy :). Mi chodziło o to, czy tego typu wiadomości, które de facto dotyczą zamówienia (czyli np kupiono, opłacono, anulowano, gdzie moja wysyłka) czy one powinny być przypięte tylko do zamówień czy do ofert również? Bo jeśli do ofert również, to takich wiadomości po roku może być całkiem sporo w ofercie. Z drugiej strony, może są one potrzebne w ofertach. 

 

W wersji alternatywnej, do ofert podpinały by się tylko wiadomości typu zapytanie o produkt, nie było by w ofertach informacji, że ktoś kupił, opłacił itp.

 

8 minut temu, Tomek Mazur napisał:

3. Tak, codziennie mamy wiele takich wiadomości - z racji punktu 2.

Pozostaje pytanie, czy to nie jest kwestia tego, że Sello 1 nie umie podpinać zamówień/transakcji poprzez identyfikację numeru zamówienia, tylko mechanizm zakłada, że dany email może być powiązany z zamówieniem - przez co może on nie podpinać wielu wiadomości.

 

9 minut temu, Tomek Mazur napisał:

5. Przydałaby się jeszcze automatyzacja usuwania wiadomości. Z racji ich specyfiki (załączniki jak zdjęcia przesyłane przez Klientów, projekty do akceptacji) potrafią dużo zajmować i przechowywanie ich tylko przez pewien okres ma sens. Więc coś w stylu: kasuj automatycznie z bazy wiadomości starsze niż X dni to byłaby kolejna automatyzacja.

W samym Gestorze jest zdaje się taka możliwość, jak usuwanie wiadomości po czasie, usuwanie załączników. 

Link to postu

1. Tutaj pełen pakiet - z maila Allegro (czy też innych serwisów), prywatnego swojego, brata, żony, męża, córki, szwagra, czasem ze służbowego w pracy. Historie typu: nie ma mnie w domu, poproszę córkę czy żonę, żeby np. brakujące do projektu zdjęcie wysłała to dosłownie codziennie.

 

2. U nas się to przydaje głownie z pozycji zamówienia ale możliwe, że u innych analiza takich przypiętych do oferty też ma sens.

 

3. Dosyć powszechne jest wysyłanie wiadomości z maili niepowiązanych z zakupem (przykłady punkt 1), niejednokrotnie są zawarte w tytule wiadomości czy treści dane jak numer zamówienia, nazwisko zamawiającego bądź adresata, im więcej uda się podpiąć automatem tym lepiej. Nie wiem czy w grę wchodzi mechanizm przeszukujący np. nazwiska w treści maili i porównujący z zamówieniami aktualnie w realizacji, może jakiś AI? ;)

Link to postu

AI wymaga odpowiednich danych do trenowania a takich w zasadzie nie mamy. Póki co nie planujemy żadnych zaawansowanych (magicznych) mechanizmów kojarzących, tylko będzie to działać w oparciu o tagi i modyfikatory. Najlepiej by było, gdyby klienci w jakiś w miarę jednolity sposób podawali numer zamówienia, którego dotyczy mail. Jeśli nie będzie się dało uogólnić tych maili za pomocą dostępnych modyfikatorów, to dodamy kolejne, które będą dedykowane do tego typu operacji. Ale to wyjdzie w praniu.

Link to postu

Prawidłowość jest tyko jeśli są to maile wysyłane np. od serwisów i Klient wybiera "odpowiedz", każdy inny to już inwencja twórcza. Przykładowo w sklepie internetowym zamówienie ma postać 9-ciu dużych liter, np. ASDFGHJKL - i to o dziwo często wpisują w treść maila czy temat.

Z Allegro zamówienia mają oznaczenia uniemożliwiające odróżnienie czy wyłapanie po tych numerach konkretnego, tzn. da się to robić ale jest to koszmarne ze względu na pierdyliard znaków. I tutaj niemal nikt nie wpisuje tych zamówień jako identyfikator, podają najczęściej imię i nazwisko kupującego lub odbiorcy.

 

Aczkolwiek algorytm wyłapujący nazwiska w treści maili i próbujący je dopasować do zamówień ze statusem "w realizacji" - no kto wie...

 

Tak czy siak są i będą takie, gdzie żaden automat tego nie połączy automatycznie, tutaj jakiś wygodny mechanizm typu klikam w znacznik na wiadomości, na wyszukanym zamówieniu odpowiedni przycisk typu "przypnij wiadomość". A i często korespondencja ma później wiele wiadomości - więc jakby to dopisywało od razu adres mailowy do zamówienia/Klienta - żeby nie robić tego ręcznie.

Link to postu

Najważniejsze jest, aby te numery zamówień były zawsze w takiej samej formule wpisywane. Np. w Allegro jest to

Numer zamówienia

d9b2d63d-a233-4123-847a-7d1b3f5e3f6a

Jakaś dalsza treść

Dzięki temu, mechanizm będzie w stanie wyłapać (w przybliżeniu) to co jest pomiędzy treścią Numer zamówienia a znakiem nowej linii.

 

Jakieś bardziej inteligentne mechanizmy wymagały by stworzenia dedykowanego mechanizmu, który można też zlecić do napisania. Raczej nie planujemy tego w najbliższym czasie rozszerzać, bo inne tematy oczekują na realizację.

 

W dniu 25.03.2025 o 15:30, Tomek Mazur napisał:

Aczkolwiek algorytm wyłapujący nazwiska w treści maili i próbujący je dopasować do zamówień ze statusem "w realizacji" - no kto wie...

Póki co, rozwiązania własne bym tutaj widział :).

 

 

Link to postu

 

Cytat

 

  1. Czy wiadomości podpinane do zamówień, np. informujące o zakupie, wpłacie czy anulowaniu zamówienia powinny być także podpinane do oferty z której pochodzi zamówienie? Czy może są takie maile, które mają być podpięte również do oferty a inne nie.
  2. Czy powinny być dwie czynności: Powiąż z zamówieniem wysyłkowym i Powiąż z ofertą internetową czy jedna, która wiąże co się da wg dostępnych danych. Trzeba tutaj wiedzieć, że nie wszystkie maile dostarczają danych umożliwiających podpięcie np. oferty. mają tylko odnośnik do zamówienia i wtedy takie osobne reguły nie zadziałają.
  3. Czy korzystaliście w Sello 1 z funkcji podpinania wiadomości ręcznie pod wybrane zamówienia i oferty? W Sello NX korzystamy z modułu poczty Gestora nexo i ma on nieco ograniczone możliwości. Miedzy innymi nie ma możliwości podpinania wiadomości ręcznie do wybranych obiektów - jest to funkcja Gestora i bez niego nie zadziała. 
  4. Czy korzystaliście w Sello 1 z funkcji usuwania podpięcia - np. w przypadku źle podpiętych automatycznie wiadomości?

 

 

1. Korzystam tylko z maili podpiętych do zamówienia, nie zaglądam do maili przypiętych do ofert/aukcji. 

2. Dla mnie wystarczy podpięcie do zamówienia, choć w Sello1 nie musiałam z ręcznego podpinania korzystać, bo jako tako to samo działało.

3. Nie korzystałam, albo to nie działało jak używałam 😉

4. Nigdy niczego nie odpinałam. 

 

BTW bardzo często korzystam z podpiętych wiadomości, bo są tam dodatkowe pytania, odstąpienia od umowy, wszelka korespondencja (choć maile informujące o zwrocie wpłaty już się nie podpinają, tak jak powiadomienia o dyskusji). Dla mnie to jedna z ważniejszych funkcji, bo mam jak na dłoni całą historię kontaktu z klientem. Używam też często "przełącz na klienta" i "przełącz na zamówienie". Jest to u mnie niezbędne podczas zwrotów konsumenckich.

Bardzo mi brakuje książki adresowej i podpowiadania końcówek zaczętych adresów e-mail. 

Edytowane przez Anna Smolarska
  • Dziękuję 2
Link to postu

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Użytkownik forum
Odpowiedz...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...