Skocz do zawartości

Wpłata na kapitał podstawowy do kasy - jak zaksięgować?

Polecane posty

Dzień dobry!

Otworzyłem zupełnie nową spółkę z o.o. oraz kupiłem program Rewizor nexo do obsługi księgowej. Jak poprawnie zaksięgować wpłatę do kasy gotówki na kapitał podstawowy?

Wiem,że muszę zrobić to przez operacje kasowe, ale co potem? 

Z góry dziękuję za pomoc!

Pozdrawiam,

Rafał

Link to postu

Nie za bardzo rozumiem. Czy chodzi po prostu o zaksięgowanie (zadekretowanie) operacji KP na konto kasy? Które zapisy na kontach wchodzą na kapitał podstawowy (lub też inne pozycje) definiujemy na sprawozdaniach, więc nie widzę szczerze mówiąc tutaj powiązania.

 

Jeżeli pracujemy na Rewizorze nexo, to w module Księgi - Schematy dekretacji, które znajdują się po lewej stronie programu możemy przez górne menu Operacje wybrać opcję Dodaj wzorcowe, przez którą wskażemy programowi, że chcemy stworzyć specjalne schematy importu (stworzone przez naszą firmę). Na ich podstawie możemy albo działać od razu - jeżeli funkcjonujemy na standardowym planie kont - albo też zmodyfikować je tak, aby działały przy naszych zapisach.

 

Są to najprostsze rozwiązania dotyczące dekretacji, można je odpowiednio spersonalizować, ale należałoby pamiętać, że bez posiadania Rewizora nexo PRO niektóre z funkcjonalności potrzebnych do filtrowania zapisów mogą nie być dla nas dostępne.

Link to postu

To ja się może nieco rozpiszę tak czy siak, żeby temat rozjaśnić (jeżeli nie już Panu to chociaż osobom które przyjdą później).

Lekko się upewniając - czy chodzi o sytuację, gdzie właściciel (albo wspólnik) zamierza wpłacić do kasy należną wpłatę na fundusz podstawowy. Co za tym idzie taką wpłatę należy jakoś udokumentować oraz dokonać zaksięgowania zdarzenia.

Zakładając, że należna wpłata na fundusz podstawowy będzie wynosiła:

WN:250 MA:800

A wpływ gotówki do kasy:

WN: 100 MA 250.

...to musimy wykonać parę czynności.



Pierwszą z nich będzie wystawienie dokumentu kasowego, który wygenerować możemy poprzez Finanse - Operacje kasowe, gdzie wybierzemy opcję Dodaj znajdującą się w górnym menu i wybieramy rodzaj Wpłata do kasy. Jak poniżej.

001.jpg

Następnie na nowo stworzonym dokumencie wybieramy kasę, na którą zamierzamy dodać wpłatę. Jej wybór zależy od obrotu gotówki w firmie. Czy istnieje jeden punkt kasowy, czy więcej, czy są prowadzone (i wprowadzone do programu) stanowiska kasowe etc.

 

002.jpg

 

Ogólnie rzecz biorąc o tego typu rzeczach należałoby zadecydować przed rozpoczęciem pracy na programie. O tego typu parametrach decydujemy, przechodząc na Konfigurację i wprowadzając słowa Kasy i stanowiska. Szybciej na ten moduł korzystając z tzw. mnemonika, czyli naciskając skrót CTRL + Spacja, a następnie wstukując KF, który jest skrótem do wspomnianej wcześniej Konfiguracji. Jeżeli zamierzamy skorzystać ze specjalnie wydelegowanej kasy to i tutaj należałoby taką sytuację odzwierciedlić przez opcję Dodaj.

 

001.jpg

 

Następnie na dokumencie możemy wybrać Rodzaj operacji. Domyślnie mamy skonfigurowane cztery z nich.

 

003.jpg

 

Poprzez Konfigurację i Rodzaje operacji kasowych możemy dodać swoje własne typy. 

 

Przy określaniu rodzaju operacji kasowej należy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy dany obrót gotówkowy ma tworzyć zapis w ewidencji rozrachunków. W skrócie czy zamierzamy ewidencjonować powstanie należności/zobowiązania i ich rozliczenia (spłaty).

 

W tym scenariuszu, wydaje się że standardowe konto 250 - rachunki właścicieli (możemy też wykorzystać konto rozrachunków pozostałych - standardowo 249 - które domyślnie również jest rozrachunkowe). Wydaje się, że można wykorzystać predefiniowany rodzaj  „Inny”.

 

Pozostałe opcje ustawiamy:

Numer – numer wystawianego dokumentu.

Data dokumentu – również oczywiste.

Rozrachunek – zobowiązanie.

Termin płatności – wartość zdefiniowana przez nas.

Podmiot – należy wskazać właściciela lub wspólnika którego wskazujemy w Kartoteki - Wspólnicy. Oczywiście w przypadku firm jednoosobowych będzie to wspólnik ze 100% udziału.

Forma płatności – gotówka.

Kwota – wartość oczywista.

Tytułem – wartość oczywista.

Z pozostałymi polami też raczej nie powinno być problemu.

 

Jeżeli księgowanie środków pieniężnych będzie odbywało się za pomocą raportów kasowych, to dokument KP należy ująć w odpowiednim raporcie kasowym.

Następnie tego typu operację możemy spróbować zadekretować (czyli przenieść na konta) w jeden z dwóch sposobów:

       - automatycznie – czyli dokument istniejący w systemie, za pomocą wcześniej zdefiniowanego schematu dekretacji ujmuje się na konta księgowych - które jest zalecane, ze względu na utworzenie odpowiedniego powiązania pomiędzy operacją kasową a księgową.

- ręczne - czyli poprzez wypisanie dekretu/polecenia księgowania bez wskazywania istniejącego w systemie dokumentu.

 

Przy definiowaniu schematów jest wymagana wiedza o kontach, na które ma trafić dana transakcja. Możemy je zdefiniować przechodząc na Księgi - Schematy dekretacji.  W naszym przypadku wybieramy definicję schematu dekretacji raportu kasowego. Tworząc go w zakładce Pozycje zapisu znajdziemy Dodaj pozycje. Tworząc taki zapis musimy pamiętać, zmianie opcji Kontekstu z Nagłówku dokumentu na Pozycje, ze względu na to, że operacja kasowa opisująca wpłatę na fundusz podstawowy będzie jedną z wielu na raporcie i powinna być księgowana w inny sposób niż pozostałe operacje kasowe. By wyróżnić przypadek w którym księgowanie będzie dotyczyło wpłaty na fundusz, należy w polu określającym filtrowanie wskazać warunek dla jakich operacji kasowych będzie definiowane księgowanie. Możemy to wykonać poprzez klawisz Spacja lub też wybór opcji pod prawym przyciskiem myszki - Określ filtr. W polu które się ukaże (Wybierz atrybut) szukamy pozycji (O) Rodzaj operacji kasowej i następnie wskazujemy to, wcześniej wybraliśmy, czyli np. Inne. Oznacza to, że dana definicji pozycji zapisu księgowego będzie dotyczyła tylko tych operacji ujętych w raporcie kasowym, które są określone rodzajem Inne. W ten sposób określamy definicję dla konta 100, 250 oraz 800.

Przykładowo:

004.jpg

Edytowane przez Mateusz Włudyka
Link to postu
×
×
  • Dodaj nową pozycję...