Roman Budzisz 288 Napisano 27 Października 2023 Udostępnij Napisano 27 Października 2023 w KSeF w księgowości nexo (Laboratorium) (edytowane) Od wersji 47.0.0 Rachmistrza nexo i Rewizora nexo rozszerzyliśmy w Laboratorium obsługę księgową faktur elektronicznych pobieranych z KSeF (Krajowego Systemu e-Faktur). Dodany został nowy moduł dedykowany do obsługi takich faktur oferujący pobieranie, opisywanie i również dekretację takich faktur. Uwaga! W celu wykorzystania funkcjonalności należy podłączyć do programu Konto InsERT . JAK WŁĄCZYĆ Testowanie współpracy Rachmistrza nexo i Rewizora nexo z KSeF możliwe jest zarówno na danych prezentacyjnych, jak i w podmiotach produkcyjnych. W pierwszym przypadku należy uruchomić program nexo i założyć nowy podmiot z danymi prezentacyjnymi. W drugim - włączenie e-Faktur w laboratorium będzie możliwe wyłącznie na kopii bazy danych, co jest wymuszane wymaganiem, by w nazwie bazy danych zawarty był ciąg znaków „TESTY_KSEF”. Jest to spowodowane względami bezpieczeństwa. Taką kopię możesz stworzyć np. poprzez dearchiwizację kopii bazy do nowego podmiotu o nazwie zawierającej ww. ciąg znaków. Możliwa jest również praca na produkcyjnej bazie, ale zachęcamy gorąco do wcześniejszego przetestowania pracy z dokumentami elektronicznymi. Współpraca z KSeF dostępna jest wyłącznie w Laboratorium i wymaga włączenia jej obsługi. Należy wykonać następujące kroki: wywołać Laboratorium z drzewka modułów lub poprzez wciśnięcie kombinacji klawiszy ctrl+spacja oraz podanie mnemonika „xx”: zaakceptować regulamin a następnie włączyć „Krajowy System e-Faktur”: Włączenie obsługi spowoduje konieczność wskazania sposobu pracy z Krajowym Systemem e-Faktur, który później będzie można go zmienić w ustawieniach konfiguracji: Uwaga! Wskazanie bramki jest wspólne dla Subiekta i Rachmistrza bądź Rewizora pracujących na jednej bazie! Wskazanie bramki wirtualnej nexo spowoduje, że pobieranie dokumentów będzie symulowane w sposób, który wiernie odzwierciedla działanie serwisu Ministerstwa Finansów. Podczas pracy z nią nie następuje żadna wymiana danych z MF, w związku z czym przeprowadzanie wszystkich testów jest bezpieczne, użytkownik nie musi obawiać się o pobranie niepożądanych danych. Wskazanie bramki produkcyjnej spowoduje, że dokumenty odbierane będą z serwisu produkcyjnego KSeF – będą to rzeczywiste faktury firmy. Do jej wyboru konieczne jest posiadanie tokena autoryzującego wygenerowanego przez podatnika w aplikacji ministerialnej do obsługi KSeF. Po wskazaniu bramki, dostępny będzie nowy widok Dokumenty pobrane modułu Dokumentów firmy (bądź Portalu Biura w przypadków podmiotów biur rachunkowych) dedykowany do obsługi e-Faktur oraz dokumentów OCR: Uwaga! Do korzystania widoku Dokumenty pobrane nie jest konieczne wykupienie usługi Portalu Biura czy Dokumentów firmy. Jednak w przypadku, gdy użytkownik nie posiada na nie abonamentu, w module Dokumenty pobrane pojawiają się jedynie e-Faktury pobrane z KSeF. Widok Dokumenty pobrane oferuje obsługę e-Faktur w pełnym zakresie księgowym: Pobieranie e-Faktur: Online od ostatniego odbioru – pobrane zostaną nowe dokumenty, jakie otrzymano w KSeF od czasu ostatniego odebrania e-Faktur. Online z wybranego okresu – program pobierze wszystkie dokumenty ze wskazanego okresu. Pod uwagę brana jest data ich wpłynięcia do KSeF. Online na podstawie KSeF ID – pozwala na pobranie konkretnego dokumentu z KSeF. W widoku tym widoczne są dokumenty pobrane z KSeF – zarówno dokumenty zakupu jak również dokumenty sprzedaży. Po pobraniu dokumentów przez program, z prawej strony ekranu dostępny jest intuicyjny podgląd e-Faktury, w którym dane zostały podzielone na zakładki: Prezentowane są kolejno: Podstawowe dane z e-Faktury Pozycje dokumentu Płatności Dane dotyczące VAT Podgląd XML wyświetlający postać pierwotną postać faktury ustrukturyzowanej Panel środkowy służy do opisywania e-Faktur. Dane nagłówkowe, jak data dokumentu, jego numer oraz miesiąc rozliczeniowy są uzupełnione automatycznie, na podstawie danych z KSeF. Na podstawie typu dokumentu program dobiera również schemat dekretacji, przy pomocy którego e-faktura zostanie wprowadzona do ewidencji księgowych. Dodatkowo w panelu środkowym znajduje się opis księgowy, którego uzupełnienie może być istotne z punktu widzenia automatycznego doboru odpowiedniego schematu dekretacji. e-Faktury można wprowadzać do ewidencji księgowych ręcznie lub automatycznie (z wykorzystaniem schematów). Tryb ręczny powoduje, że część danych należy uzupełnić ręcznie np. konta i kwoty na dekrecie księgowym. Tryb automatyczny wykorzystuje przygotowane wcześniej schematy dekretacji. Jeśli dla danego typu dokumentu istnieje schemat pobierający dane z obrazu e-faktury, wystarczy zaznaczyć pobrane z KSeF dokumenty i skorzystać z opcji dekretuj, lub dekretuj automatycznie. Program dobiera schemat i tworzy na jego podstawie dokumenty księgowe oraz zapisy VAT. Po ich zapisaniu status e-Faktury zmienia się. Obsługa KSEFu dostępna jest w Laboratorium. Wszystkie informacje dotyczące już zaimplementowanych funkcji odnaleźć można w e-Pomocy. Zapraszamy do testowania i dzielenia się z nami wrażeniami, uwagami i pomysłami na dalszy rozwój. Edytowane 27 Października 2023 przez Roman Budzisz Link to postu
Polecane posty