Skocz do zawartości

Problem z wyliczaniem RSA

Polecane posty

W gratyfikancie nexo pro w wersji 25.0.1 nie wyliczna nam deklaracji RSA. Do konca 2018 roku wyliczał nam tę deklaracje automatycznie wraz z innymi. Jedyna zmiana dotyczyła terminu wynagordzenia z ostatniego dnia miesiaca na do 10 dnia kolejnego miesiaca. Po tej zmianie w roku 2019 nie wylicza nam utomatycznie deklaracji RSA. Porsze o pilna porade lub dodatkowe pytania.

Link to postu

Jeżeli wprowadzam absencję w miesiącu X, potem generuję wypłatę ZA ten miesiąc i na koniec generuję deklarację rozliczeniową ZA ten miesiąc to na RSA muszą się pokazać wszystkie absencje zasiłkowe, za które należą się zasiłki. Jeśli za absencję należy się wynagrodzenie chorobowe RSA pojawi się w następnej deklaracji.

Link to postu

Ksiegowa informuje mnie, ze jesli wyplata nastepuje do 10 nastepnego miesiaca np do 10 czerwca za maj to deklaracje za ten miesiac nalicza sie dopiero w lipcu.

Jest dwumiesieczne przesuniecie. Niemozliwe jest wiec generowanie deklaracji za maj do 10 czerwca. Nie wiem na ile jest to zgodne z przepisami.

Ksiegowa informowala mnie tez ze deklaracje usuwala i wyliczala na nowo. Rezultat jest ten sam. Bardzo prrosze o kolejna podpowiedz.

Link to postu

Proszę popatrzeć choćby na swój pierwszy obrazek.

Widać tam deklarację ZA maj naliczoną 2 czerwca.

Czyli mamy tak:

- wprowadzono różne absencje w maju

- 2 czerwca wygenerowano deklarację rozliczeniową ZA maj - nie ma jeszcze wypłaty ZA maj bo zrobią ją Państwo 10 czerwca i dlatego nie ma w niej zapisów RSA z absencjami, za które ZUS płaci zasiłek - tak działa program - potrzebuje (z różnych względów wypłaty ZA maj)

- 10 czerwca generowana jest wypłata ZA maj

- w lipcu generuje się deklarację ZA czerwiec i tam pojawią się w RSA zapisy z absencjami, za które pracodawca płaci wynagrodzenie chorobowe

  • Dziękuję 1
Link to postu

Jeszcze jedna kwestia  w samych deklaracjach.  W deklaracji za kwiecien (zrzuty w załączniku) dokument RCA zawiera dane wypłaty za marzec czyli poprawnie.

Pracownik otrzymał całą wypłatę bo nie miał zadnych nieobecności. Deklaracja RSA zawiera natomiast dane za miesiąc kwiecien gdyz uwzglednia nieobecnosci, ktore wystąpiły w kwietniu.

Wedlug ksiegowej w deklaracji RSA powinny znaleźć sie dane z tego samego miesiaca co w deklaracji RCA czyli z marca jesli kod tych nieobecnosci jest 3xx. Nieobecnosc kwietniowa dotyczy wlasnie urlopu (tacierzynskiego).

Prosze  jeszcze raz uprzejmie o pomoc.

wyplata marcowa w deklaracji .jpg

wyplata za marzec wyplacona do 10 kwietnia.jpg

deklarcja rsa z nieobecnoscia za kwiecien.jpg

tacierzynskie kwiecien.jpg

Link to postu

Gdyby płatnikiem zasiłków był pracodawca to tak by było. Zresztą także gdy pracodawca nie jest płatnikiem zasiłków to absencje 331, za które to on płaci wynagrodzenie chorobowe pojawiają się w RSA właśnie tak jak sugeruje księgowa.

Natomiast absencje, za które wypłacane są różnego rodzaju zasiłku mogą (i jak praktyka wskazuje, że powinny) pojawić się w deklaracji za miesiąc, w którym wystąpiły, a nie w miesiącu, w którym były rozliczone wypłatą bo właśnie nie są rozliczane przez wypłatę :)

Link to postu

Zgodziłem się tylko w pierwszym przypadku.

Zdanie kadrowej: "Wedlug ksiegowej w deklaracji RSA powinny znaleźć sie dane z tego samego miesiaca co w deklaracji RCA czyli z marca jesli kod tych nieobecnosci jest 3xx. Nieobecnosc kwietniowa dotyczy wlasnie urlopu (tacierzynskiego)" nie jest prawdą bo mówi o jednej metodzie dla wszystkich absencji z kodem 3xx, a jak staram się wyjaśnić, różnice występują właśnie zależnie od kodu, a także od tego kto jest płatnikiem zasiłków no i oczywiście od tego czy wypłaty rozliczające absencje liczymy do końca miesiąca czy do 10 dnia miesiąca następnego.

Dalej skupię się tylko na przypadku liczenia wypłat do 10 dnia następnego miesiąca, bo jak rozumiem taką sytuację mamy u Państwa.

Może przedstawię to w punktach:

Najpierw gdy płatnikiem zasiłków jest pracodawca:

A1. Choroba (wynagrodzenie chorobowe 331) w maju. Wypłata za maj w czerwcu. Choroba pojawi się w RSA czerwcowym liczonym w lipcu (pod warunkiem, że jest naliczona wypłata za maj).

A2. Choroba (zasiłek chorobowy 313 i inne absencje zasiłkowe) w maju. Wypłata za maj w czerwcu. Choroba pojawi się w RSA czerwcowym liczonym w lipcu (pod warunkiem, że jest naliczona wypłata za maj).

Tu rzeczywiście można sformułować jedną zasadę dla wszystkich kodów 3xx: absencja pojawi się w RSA za miesiąc następny

 

Teraz gdy płatnikiem jest ZUS:

B1. Choroba (wynagrodzenie chorobowe 331) w maju. Wypłata za maj w czerwcu. Choroba pojawi się w RSA czerwcowym liczonym w lipcu (pod warunkiem, że jest naliczona wypłata za maj).

B2. Choroba (zasiłek chorobowy 313 i inne absencje zasiłkowe) w maju. Wypłata za maj w czerwcu. Choroba pojawi się w RSA majowym liczonym w czerwcu (pod warunkiem, że jest naliczona wypłata za maj).

 

Jak widać A1, A2 i B1 wykazuje tak samo. Wyjątkiem jest B2 gdzie absencję wykazuje się "jakby" wcześniej - już w deklaracji za miesiąc absencji. Z mojej wiedzy wynika, że kiedyś ZUS za prawidłowe uznawał przysłanie RSA w takim przypadku (B2) także z opóźnieniem, ale już od dłuższego czasu za prawidłowe uznaje się tylko takie "wcześniejsze" wysłanie RSA.

Przykładowy artykuł na ten temat:
https://www.prawo.pl/kadry/w-ktorej-deklaracji-zus-nalezy-uwzgledniac-l-4-pracownikow,264634.html

 

W naszej dyskusji cały czas wskazuję, że problem prawdopodobnie dotyczy punku B2, a jego przyczyną jest brak wyliczonej wypłaty za przykładowy maj co widać na załączonych przez Pana obrazkach - deklaracja majowa liczona 2 czerwca czyli przed wypłatą za maj.

 

  • Dziękuję 1
Link to postu
×
×
  • Dodaj nową pozycję...