Zaproponowaliśmy u siebie rozwiązanie, niezbyt zgrabne ale działa.
1) W dokumencie zakupu dodajemy pola własne: „Formy płatności” (to powinno być dostępne i powiązane z rozrachunkami systemowo). Ponieważ my z zasady wprowadzamy dokumenty do rejestru VAT, zatem to zapis VAT wzbogaciliśmy o takie pole własne.
a. Pole własne jest oparte o słownik, w którym wymieniliśmy wszystkie formy płatności spotykane u tego klienta. Np.:
i. Gotówka
ii. Przelew
iii. Płatność kartą nr UUXX XXXX YYXX
iv. Blik
v. Paypal
vi. Tpay
vii. Etc ( co tam sobie chcecie)
2) W planie kont utworzyliśmy konto 208 – Rozliczenia płatności z analityką dla każdego z w/w sposobów płatności.
3) Schemat dekretacji zapisu w rejestrze VAT ma dodatkową grupę, która księguje zakup księguje: Wn 202-kontrahent (kwota brutto) | (kwota brutto) 208- forma płatności Ma. Tutaj zapis po stronie Wn rozlicza nam zapis z zasadniczego księgowania faktury jako zobowiązanie wobec dostawcy.
4) Schemat księgowania wyciągu bankowego oraz raportu kasowego wzbogaciliśmy o zapisy które powodują zaksięgowanie danej pozycji raportu bankowego na koncie 208 – forma płatności, jeśli szczegóły transakcji zawierają właściwy opis, (np. płatność kartą nr UUXX XXXX YYXX, BLIK, PayPal)
Do tego stosowne ustawienie rozrachunków (szczególnie w zakresie automatycznego rozliczania w momencie dekretowania) i mamy zgrabnie śmigający mechanizm.
Zgadzam się z tym, ze jest łatanie systemu. I wystarczyłoby, aby w rewizorze dla dokumentów VAT było dostępne pole: „Forma płatności”. Ale kiedy się nie ma co się lubi, to się lubi co się ma.
😊
Mam nadzieję, że jest to w jasny sposób napisane, i że ktoś z tego skorzysta.