Skocz do zawartości

Bład - błędne informacje o stanie realizacji zamówienia

Polecane posty

Bazując na zamówieniach od klienta jako podstawie do realizacji procesu sprzedaży napotykamy na kolejne problemy.

 

Problem 1 -  dziwne informacje o powiązaniach w przypadku gdy na podstawie faktury zaliczkowej wystawiliśmy dokument WZ na towar który nie został w pełni opłacony fakturą zaliczkową

Na infolinii telefonicznej przy generowaniu WZ na podstawie faktury zaliczkowej polecono nam poprawić ilość do pełnych sztuk.  

Wiem, ze problem był już poruszany, ale logiczne jest że skoro dokument WZ jest dokumentem potwierdzającym wydanie z magazynu to nie możemy fizyczne wydać jakiegoś ułamka produktu. Dlatego pracownik nie powinien móc wypisać WZ tki z ułamkowa częścią sztuk. Jak na logike można wydać fizycznie z magazynu np 0,235 szt biurka ? A skoro takie wydanie nie jest logiczne i fizycznie możliwe to dlaczego pracownik ma mieć taka możliwość ? Przy wydawaniu towaru na podstawie dokumentu WZ można nie zauważyć takiego ułamka i wydać na tej podstawie kompletny produkt. 

 

58f9d06712388_Mapapowiza.thumb.JPG.6af5a8bc52742df7d88071cad927a608.JPG

 

 

Problem 2 - poprawieniu na WZ ułamka na pełne sztuki i zapisaniu dokumentu WZ wchodząc z poziomu zamówienia od klienta na informacje o powiązaniach pokazują się jakieś dziwne powiązania

 

Ten towar który jest na zamówieniu został zakupiony tylko raz i pod tego właśnie klienta.  Z kąd w takim razie te dziwne powiązania ?   Na wskazanych dokumkentach powiązanych wcale nie ma tego towaru.

Nie mam pewności w którym momencie wskoczyły te powiązania. 

 

 

58fb2cc012d74_FikcyjnePowizania.thumb.JPG.67dc42cb18d559900f5c782418f3e25c.JPG

 

 

58fb2dd181040_Ruchtowaruktryjestnatymzamwieiu.thumb.JPG.90b08ae7527790055a9e3626a6aee00b.JPG

 

 

 

Problem 3 - Przełączanie zamówienia na zrealizowane po wystawieniu WZ

 

Ponieważ przyjmując że wychodzimy zawsze od zamówienia jako punku wyjścia do przeprowadzania procesu sprzedaży to przydało by się również mieć możliwość czytelniejszego monitorowania etapu na jakim się znajdujemy w tym procesie.  

 

Chodzi o to że po wystawieniu dokumentu WZ zamówienie wskakuje do zakładki jako Zrealizowane.  Rozumiem, że przyjęto logikę, ze ponieważ towar został wydany to zamówienie zostało zrealizowane. Jednak klient nie otrzymał jeszcze faktury lub paragonu więc tak naprawdę proces realizacji zamówienia nie został prawidłowo zakończony.  

Praca na dodatkowym widoku "Wydania - zewnętrzne niezafakturowane" jest problemowe ponieważ z poziomu zamówień niby transakcja jest zakończona i trzeba by po każdej operacji z dokumantami WZ zaglądać w "Wydania - zewnętrzne niezafakturowane" czy coś nie zostało co nie jest zakończone.

 

W konfiguracji zamówień można by dodać ustawienie przy jakim zamówienie uznaje się uznaje za zakończone (gdy wszystkie towary wydano / gdy zafakturowano 100% zamówienia)

 

 

 

 

 

 

 

Link to postu
Dnia 22.04.2017 at 14:23, Krzysztof Owczarek napisał:

Problem 1 -  dziwne informacje o powiązaniach w przypadku gdy na podstawie faktury zaliczkowej wystawiliśmy dokument WZ na towar który nie został w pełni opłacony fakturą zaliczkową

Na infolinii telefonicznej przy generowaniu WZ na podstawie faktury zaliczkowej polecono nam poprawić ilość do pełnych sztuk.  

Wiem, ze problem był już poruszany, ale logiczne jest że skoro dokument WZ jest dokumentem potwierdzającym wydanie z magazynu to nie możemy fizyczne wydać jakiegoś ułamka produktu. Dlatego pracownik nie powinien móc wypisać WZ tki z ułamkowa częścią sztuk. Jak na logike można wydać fizycznie z magazynu np 0,235 szt biurka ?

 

Problem wynika z tego, że prawdopodobnie w definicji asortymentu w szczegółach jednostki miary "szt." ma Pan ustawioną precyzję 3 miejsc po przecinku:

precyzja.png.bdff902091dbc88bdc0d650cebc88946.png

Jeśli będzie tam zero, program nie pozwoli na wpisanie ilości niecałkowitej.

 

 

Dnia 22.04.2017 at 14:23, Krzysztof Owczarek napisał:

Problem 2 - poprawieniu na WZ ułamka na pełne sztuki i zapisaniu dokumentu WZ wchodząc z poziomu zamówienia od klienta na informacje o powiązaniach pokazują się jakieś dziwne powiązania

 

Ten towar który jest na zamówieniu został zakupiony tylko raz i pod tego właśnie klienta.  Z kąd w takim razie te dziwne powiązania ?   Na wskazanych dokumkentach powiązanych wcale nie ma tego towaru.

Nie mam pewności w którym momencie wskoczyły te powiązania. 

 

Powiązania, które widać wynikają najprawdopodobniej z tego, że na podstawie kilku ZK utworzono zamówienie do dostawcy. Stąd też, w powiązaniach ZK wraz z ZD wyświetlane są dodatkowe powiązane z nim ZK. Jest to błąd, którego poprawa jest zaplanowana na wersję 16.0.0.

Na mapie powiązań widoczne są prawidłowe dane.

 

 

Dnia 22.04.2017 at 14:23, Krzysztof Owczarek napisał:

Problem 3 - Przełączanie zamówienia na zrealizowane po wystawieniu WZ

 

Ponieważ przyjmując że wychodzimy zawsze od zamówienia jako punku wyjścia do przeprowadzania procesu sprzedaży to przydało by się również mieć możliwość czytelniejszego monitorowania etapu na jakim się znajdujemy w tym procesie.  

 

Chodzi o to że po wystawieniu dokumentu WZ zamówienie wskakuje do zakładki jako Zrealizowane.  Rozumiem, że przyjęto logikę, ze ponieważ towar został wydany to zamówienie zostało zrealizowane. Jednak klient nie otrzymał jeszcze faktury lub paragonu więc tak naprawdę proces realizacji zamówienia nie został prawidłowo zakończony.  

Praca na dodatkowym widoku "Wydania - zewnętrzne niezafakturowane" jest problemowe ponieważ z poziomu zamówień niby transakcja jest zakończona i trzeba by po każdej operacji z dokumantami WZ zaglądać w "Wydania - zewnętrzne niezafakturowane" czy coś nie zostało co nie jest zakończone.

 

Aby zobaczyć, jakie wydania nie zostały jeszcze zafakturowane polecam użycie widoku "Wydania - zewnętrzne niezafakturowane" znajdującego się w module Wydań magazynowych.

Link to postu
1 godzinę temu, Marek Pyznarski napisał:

 

Problem wynika z tego, że prawdopodobnie w definicji asortymentu w szczegółach jednostki miary "szt." ma Pan ustawioną precyzję 3 miejsc po przecinku:

precyzja.png.bdff902091dbc88bdc0d650cebc88946.png

Jeśli będzie tam zero, program nie pozwoli na wpisanie ilości niecałkowitej.

 

 

 

Powiązania, które widać wynikają najprawdopodobniej z tego, że na podstawie kilku ZK utworzono zamówienie do dostawcy. Stąd też, w powiązaniach ZK wraz z ZD wyświetlane są dodatkowe powiązane z nim ZK. Jest to błąd, którego poprawa jest zaplanowana na wersję 16.0.0.

Na mapie powiązań widoczne są prawidłowe dane.

 

 

 

Aby zobaczyć, jakie wydania nie zostały jeszcze zafakturowane polecam użycie widoku "Wydania - zewnętrzne niezafakturowane" znajdującego się w module Wydań magazynowych.

 

Zgadza się mam tak ustawione ponieważ na infolinii zaraz po zakupie i uruchomieniu Nexo polecono mi abym tak właśnie ustawił precyzję jednostki mimo, że towary sprzedawane są w jednostkach całkowitych.  Chodziło o to, że jak ustawię na 1  to system wcale nie pozwoli mi wydać towaru jeżeli nie został opłacony w 100%.  

 

Przy zamówieniu jednak nie wiadomo w jakiej kolejności będzie dostarczany przez dostawcę towar oraz w jakiej kolejności klient będzie chciał go odbierać. Jedynym wyjściem w chwili obecnej jest więc przyjęcie zaliczki rozbitej proporcjonalnie na wszystkie towary z zamówienia. Sensowne byłoby przyjmowanie zaliczki do całego zamówienia z kontrolą przy wypisywaniu WZ czy wartość wydawanego towaru nie przekracza ustalonego % z wartości zadatku.  Chodzi o to, że zawsze powinien pozostać odpowiedni % wartości zadatku jako zabezpieczenie na towary które dopiero oczekują na skompletowanie ze złożonego zamówienia.  

Sprzedawca obecnie sprawdza przed wydaniem czy zaliczka na zabezpieczenie transakcji "Faktura zaliczkowa" pokrywa wartość wydawanego towaru jeżeli tak to chce wydać towar jeżeli klient sobie tego życzy.   Dowiedzaiłem się, że problem był już wielokrotnie poruszany na infolinii oraz na forach.  

 

Podejście to mocno utrudnia, generuje niepotrzebne dodatkowe dokumenty i niepotrzebnie komplikuje zarządzanie wydaniami w obecnym czasie.  Czy zaplanowano już jakąś zmianę w tym zakresie ?

 

Link to postu

Reasumując Pana potrzeby:

1) klient zamawia kilka pozycji asortymentu, którego nie ma na stanie

2) klient wpłaca zaliczkę, co zostaje udokumentowane fakturą zaliczkową, asortyment z ZK zostaje zamówiony u dostawcy/ów.

3) jedna z zamówionych przez niego pozycji zostaje dostarczona przez dostawcę

4) chce Pan ją wydać klientowi pilnując, aby wartość wydania nie przekroczyła wartości wpłaconej zaliczki przez klienta.

5) czynności z pkt 4 i 5 są powtarzane wraz z napływem kolejnych dostaw zamówionego u dostawców asortymentu.

 

Prześledźmy to na przykładzie:

Klient zamawia 2 towary. W zamówieniu możemy określić minimalną wymaganą wpłatę, jak pokazano na załączonym obrazku:

zk1.png.8503bd6522bd4fff31dfe8b5e68f6e12.png

Określenie minimalnej wpłaty nie zezwoli na realizację zamówienia, jeśli klient nie wpłaci co najmniej tej kwoty. Nie jest to co prawda dokładna realizacja potrzeby określonej w pkt 4, ale być może w Pana scenariuszu będzie pomocna.

 

Kontynuując przykład - do tego zamówienia klient wpłaca 3500zł zaliczki, co zostaje udokumentowane fakturą zaliczkową:

zk2.png.7fd46280b5d4193cf4ff4161c8b9ac4b.png

 

W momencie wpłaty nie wiemy na poczet którego towaru zaliczka ta została wpłacona. Domyślnie program dzieli kwotę zaliczki na pozycje, bo musi - ze względu na opodatkowanie, gdyż Ustawa o VAT nakazuje opodatkowanie zaliczek. Ażeby opodatkować zaliczkę, trzeba wiedzieć w jakiej stawce - w przykładzie jak pokazałem na obrazku każda z pozycji jest w innej stawce i domyślnie program podzielił ją proporcjonalnie wg wartości pozycji (program udostępnia jeszcze inne algorytmy, można także ręcznie wpisać np.całość zaliczki na jedną pozycję). 

 

Teraz przychodzi zamówiony u dostawców Towar A, chcemy wydać go klientowi na dokumencie WZ, więc realizujemy ZK do dokumentu WZ, który domyślnie proponuje wydanie Towaru A w ilości 3 szt., ponieważ taka jego ilość została "zaliczkowana" a program tego pilnuje. My jednak chcemy wydać 5 szt i program pozwoli na to, tyle że tę WZkę trzeba będzie jeszcze zafakturować, aby wykazać VAT od "nieozaliczkowanej" części.

 

Takie rozwiązanie nie spełni jednak Pana oczekiwań odnośnie "pilnowania", aby nie wydać towaru powyżej wpłaconej zaliczki.

To, co mogę ewentualnie zaproponować, to wystawienie korekty faktury zaliczkowej przed wydaniem towaru i zmianę podziału kwoty zaliczki tak, 2500zł zaliczki zostało przypisane do pozycji towaru A, zaś 1000zł do towaru B:

zk3.png.6a63abf44173bf37e03c38e10b3eab8a.png

 

Proszę zauważyć, że taka zmiana przypisania kwoty zaliczki rodzi również skutek podatkowy, ponieważ zmienia kwoty podatku należnego w obu wykorzystanych na dokumencie stawkach. Tu dygresja - o ile w przypadku użycia różnych stawek na fakturze zaliczkowej wystawienie korekty wydaje się być zasadne, to w sytuacji gdy wszystkie pozycje są w jednej stawce, zmiana przypisania kwot zaliczek nie spowoduje żadnej zmiany kwot wykazanego podatku i nie jestem pewien, czy fakt jej wystawienia można zakwalifikować jako powód określony w art. 106k. ust.1 pkt 5 (fakturę korygującą wystawia się gdy "podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury" [koniec dygresji].

 

Po zapisaniu korekty wypisując WZ do ZK z przykładu, program podpowie już 5 szt towaru A do wydania, czyli będzie dokładnie tak, jak Pan oczekuje.

 

 

To, co rozwiązałoby całkowicie problem o którym Pan pisze, to możliwość "przypisania" zaliczki nie do pozycji dokumentu, a do stawki VAT w fakturze zaliczkowej. Wówczas, dopiero przy wydaniu towaru na WZ następowałoby "skonsumowanie" zaliczki per wydawana/e pozycja/e. Niestety z powodów podatkowych, jest to bardzo trudne lub nawet niemożliwe do zrealizowania (np. podczas fiskalizacji faktur zaliczkowych nie można na urządzeniu fiskalnym wydrukować po prostu "zaliczka w stawce 23%" tylko trzeba podać konkretne pozycje i kwotę zaliczki przypadającą na nie.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to postu
×
×
  • Dodaj nową pozycję...