Skocz do zawartości

Czas pracy - praca w dni wolne i święta

Polecane posty

Witam.

Próbuje się wdrożyć w świeżo zainstalowany program Gratyfikant i najgorszy dla mnie temat - Czas pracy.

Mamy w firmie pracowników z różnymi wymiarami czasu dlatego czas pracy musimy prowadzić szczegółowo (godzinowo).

Pracujemy też w niektóre soboty i niedziele i za soboty mamy tyle godzin wolnego ile było przepracowanych (do rozliczenia do końca okresu rozliczeniowego), zaś za niedzielę choćby się przyszło na godzinę przysługuje cały dzień wolny w tygodniu poprzedzającym lub kolejnym.

I teraz przykład: w oknie "Zmiana godzin przepracowanych" w dniu świątecznym dodaję pozycję w której są godziny przepracowane  od 10-15 (czyli 5 godzin):

image.thumb.png.2d6e540689893278c8b65e1a182be92f.png

Następnie dodaję kolejną pozycję - tym razem dnia roboczego, w którym pracownik chciałby skorzystać z dnia wolnego za pracę w niedzielę:

image.png.ed430c7cfabb486d72b265df2ae34334.png

Niestety po takiej operacji w ECP mam, że pracownik w danym miesiącu miał do przepracowania 176 godzin a przepracował 173 bo w niedzielę pracował 5 godzin a wziął sobie cały 8-godzinny dzień. Moim zdaniem w programie powinna być możliwość pokrycia dnia pracy w niedzielę i jednoczenie dokładne zaewidencjonowanie godzin w których było się w pracy.

Bardzo proszę o pomoc jak rozgryźć ten twardy dla mnie orzech.

 

Cytat

Art. 15111. § 1.  Pracownikowi wykonującemu pracę w niedziele i święta, w przypadkach, o których mowa w art. 1519a ust. 3 i art. 15110 pkt 1-9, pracodawca jest obowiązany zapewnić inny dzień wolny od pracy:

1) w zamian za pracę w niedzielę - w okresie 6 dni kalendarzowych poprzedzających lub następujących po takiej niedzieli,  

2) w zamian za pracę w święto - w ciągu okresu rozliczeniowego.

Przepis wyraźnie mówi, że przysługuje dzień (nie jakieś godziny).

Wielokrotnie też w orzecznictwie wyżej cytowanego przepisu mówi się:

Cytat

Dzień wolny jest wyznaczany w tym przypadku przez pracodawcę, bez konieczności uzgadniania jego terminu z pracownikiem. Ta forma rekompensaty ma skutkować uzyskaniem w zamian za pracę w niedzielę lub w święto całego, innego dnia wolnego. Prowadzi to do wniosku, że niezależnie od liczby przepracowanych godzin w wolną niedzielę lub w święto powinien być wyznaczony cały dzień wolny.

Cytat

Przykład

Pracownik pracuje od poniedziałku do piątku w systemie podstawowym (8 godz. dziennie). Na polecenie pracodawcy pracował w wolną niedzielę przez 4 godz. Uzyskuje za to dzień wolny od pracy, przy czym ze względu na stosowany system czasu pracy będzie to faktycznie dzień 8-godzinny, co da mu dodatkowe 4 godz. wolnego, przy braku możliwości obniżenia wynagrodzenia poniżej tego, jakie by otrzymał za wypracowanie pełnego wymiaru czasu pracy.

 

Edytowane przez Wiesław Kaczmarek
Link to postu

Niestety to wszystko nie pomaga. Program dodał za pracę w niedzielę 5 godzi (bo tyle było przepracowane) a za dzień kiedy pracownik zrobił sobie dzień wolny za tą niedzielę, odjął 8 godzin. Przez co w ogólnym rozrachunku brakuje 3 godzin. Korzyść z tego że wpisałem wpisałem nieobecność płatną (zamiast robić zmianę w godz. przepracowanych) była taka że dnia tego nie wrzucił do absencji i nie umniejszył dniu urlopów.

 

Prosił bym jeszcze o podpowiedź jak rozporządzać nadgodzinami. Za godziny przepracowane w sobotę mamy do wykorzystania tyle samo godzin w inny dzień. Godziny te trzeba wykorzystać do końca okresu rozliczeniowego.

Link to postu
2 minuty temu, Wiesław Kaczmarek napisał:

Niestety to wszystko nie pomaga. Program dodał za pracę w niedzielę 5 godzi (bo tyle było przepracowane) a za dzień kiedy pracownik zrobił sobie dzień wolny za tą niedzielę, odjął 8 godzin. Przez co w ogólnym rozrachunku brakuje 3 godzin. Korzyść z tego że wpisałem wpisałem nieobecność płatną (zamiast robić zmianę w godz. przepracowanych) była taka że dnia tego nie wrzucił do absencji i nie umniejszył dniu urlopów.

Tak jak pisałem - nie ma na ten moment obsługi tego przypadku - to były tylko propozycje kulawego obejścia.

 

3 minuty temu, Wiesław Kaczmarek napisał:

Prosił bym jeszcze o podpowiedź jak rozporządzać nadgodzinami. Za godziny przepracowane w sobotę mamy do wykorzystania tyle samo godzin w inny dzień. Godziny te trzeba wykorzystać do końca okresu rozliczeniowego.

No tu z pewnością należy zmienić plan pracy w wybranym dniu. Albo zmniejszyć liczbę godzin do przepracowania, lub wpisać dzień wolny.

Link to postu

W takim razie proszę o sprawdzenie czy dobrze ewidencjonuje te godziny.

Skoro wiadomo że w sobotę trzeba będzie przyjść do pracy już na etapie sporządzenia planu wpisuje to w ten sposób:

image.png.9d1c09e9e299079447e2e549fd63a67c.png

Później wpisuję, że godziny te zostały faktycznie przepracowane:

image.png.e583356c966716435ab6990e53e0fcbb.png

Pracownik złożył wniosek, że chce wykorzystać te 5 godzin w dniu 05-09-2022

image.png.7fc87be8fce6cd576aa15efa77dc7038.png

i tu nie do końca dobrze to ewidencjonuję, ponieważ jak widać powyżej, 5 godzin trafiło do absencji.

Proszę o wskazówki, jak to zapisać poprawnie.

Edytowane przez Wiesław Kaczmarek
Link to postu

Na pierwszym obrazku wstawiłbym dzień roboczy 5 godzin.

Drugiego obrazka w ogóle nie trzeba wprowadzać - jeśli pracownik przepracował dzień zgodnie z tym co miał zaplanowane to nic nie trzeba do programu wpisywać - plan będzie potraktowany jako wykonanie.

Na trzecim obrazku proszę nie wprowadzać zmiany w godzinach przepracowanych tylko zmianę w planie pracy.

Wszystko powinno się wtedy zgodzić.

Link to postu

Według powyższych wskazówek jest OK. Tylko dla mnie jest niezrozumiałe to że dzień w którym pracownik wykorzystuje wolne godziny wpisuje się w PLANIE PRACY. Przecież tego się nie planuje. Zazwyczaj pracownik taki dzień w którym będzie wykorzystywał wolne godziny zgłasza później, po zaplanowaniu miesiąca bądź okresu rozliczeniowego.  

image.thumb.png.d05d572507fd3421fb6347bf2d93e881.png

Link to postu

Ja bym tu wyróżnił dwa momenty/okresy planowania - ten gdy planujemy cały miesiąc i ten, w którym już ten plan zmieniamy na bieżąco - przecież pracownik zaplanował ten dzień wolny - choćby dzień wcześniej...

Ale nie będę się spierał - tak czy inaczej ze względów formalnych czy technicznych tak należy te przypadki rozwiązywać.

Link to postu

Tak, tylko proszę wziąć pod uwagę to, że potrzebny jest dokument (choćby celem przedłożenia inspektorowi PIP) PLAN PRACY - ten w którym zaplanowany został miesiąc, i potrzebny jest też dokument CZAS PRACY - w którym są naniesione wszystkie zmiany w godzinach pracy pracowników w okresie rozliczeniowym. Taki nominalny PLAN PRACY mógłby co prawda wydrukować na samym początku i dopiero później nanosić poprawki takie jak np:

Cytat

Na trzecim obrazku proszę nie wprowadzać zmiany w godzinach przepracowanych tylko zmianę w planie pracy.

Tylko co będzie jeśli np się pomylę w planie pracy i trzeba go będzie poprawić i wydrukować wersję nominalną jeszcze raz? Wtedy co, wszystkie zmiany usunąć a po wydruku kolejny raz nanosić?

Można by też zaraz po wykonaniu planu zrobić kopię bazy z opisem w nazwie i w razie potrzeby ją odtwarzać ale chyba nie o to chodzi, żeby uciekać się do takich środków zastępczych. Kupując Państwa program liczyłem na wieloletnie doświadczenie w tworzeniu oprogramowania dla firm i nie spodziewałem się że będą problemy na tak w sumie podstawowym poziomie jakim jest czas pracy. Mam nadzieję że na wprowadzenie poprawek umożliwiających zastosowanie art. 151(11)kp nie trzeba będzie długo czekać

Dziękuję bardzo za udzielone odpowiedzi.

Link to postu
×
×
  • Dodaj nową pozycję...