Skocz do zawartości

opłata od opakowań jednorazowych wykonanych z tworzywa sztucznego - obowiązek ustawowy 01.01.2024r.

Polecane posty

Dzień dobry. 

Bazując na ustawie SUP (single Use Plastic) - proszę o informację, czy firma Insert planuje wprowadzić w kartotekę produktu rozwiązanie, które pozwoli użytkownikowi oznaczyć produkty będące opakowaniem jednorazowym wykonanym z tworzywa sztucznego? Czy w planie rozwojowym będzie również uwzględniony sposób naliczanie tej opłaty ponieważ większość z tych 99% będących w obrocie jest sprzedawane w najmniejszej jednostce miary jako opakowanie (np. 50, 100, 1000szt) a opata zgodnie ustawą ma być naliczana na pojedynczą sztukę ? i na koniec czy będzie to realizowane osobną pozycją czy doliczane do ceny produktu. Będę wdzięczny za udzielenie informacji jeśli tak to kiedy planowane jest wprowadzenie takiego rozwiązania. Czy w przypadku gdy klient nie uiści tej opłaty u hurtownika i będzie ją pobierał od klienta końcowego to czy dla hurtownika jest planowany (w momencie wystąpienia takiego produktu na fakturze) dedykowany wzorzec wydruku z ,,informacją o obowiązku'' ?? 

Dziękuję za odpowiedź. 

  • Lubię to 1
  • Dziękuję 1
Link to postu

Dzień dobry,
odpowiednie narzędzia dotyczące naliczenia opłaty od opakowań jednorazowych są już dostępne w programie. Tutaj znajduje się temat e-Pomocy, mówiący o tym, jak dodać opłatę od opakowań z tworzyw sztucznych.
 

W dniu 31.05.2023 o 17:24, blufenberger 1 napisał:

czy dla hurtownika jest planowany (w momencie wystąpienia takiego produktu na fakturze) dedykowany wzorzec wydruku z ,,informacją o obowiązku'' ??

Proszę mi powiedzieć czy ma Pan gdzieś podstawę prawną, która wymaga wydruku z taką informacją?

Link to postu

Dzień dobry, 

Dziękuję za odpowiedź.
Jednocześnie pragnę nadmienić, iż zaproponowane przez Państwa rozwiązanie jest nastawione typowo na końcowego użytkownika (kawiarnie, bar, restauracje, itd.). Problem natomiast leży po stornie pośredników handlujących tym asortymentem (wg. mojej opinii zdecydowana większa grupa korzystająca z oprogramowań firmy Insert) - importerzy, hurt, półhurt itd. Po zagłębieniu w treść ustawy wynika, że pośrednik musi też mieć możliwość pobrania tej opłaty od klienta - i tu w tym przypadku nie wchodzi w grę doliczanie tej opłaty do ceny - choćby na pewno dlatego, że kupujący klient który zechce tą opłatę uiścić u pośrednika będzie oczekiwał jasne informacji z faktury poświadczającej, że tą opłatę o takiej i takiej wartości uiścił. Problem dotyczy tez przeliczania wartość opłaty ponieważ większość to wspomniane już opakowania zbiorcze, a opłata dotyczy 1 szt. Sprawa wydaje się nie łatwa, proszę pamiętać, iż rynek hurtowy często korzysta z różnych kanałów sprzedaży takich jak np. B2B czy też rozwiązań indywidulanych. Wydaje się, iż mamy jeszcze dużo czasu, ale patrząc na naczynia powiązane nie jest tak do końca. 
Zaproponowane oświadczenie jest rozwiązaniem dla tych którzy kupią u pośrednika i nie uiszczą u niego opłaty (potwierdzenie świadomości, iż ciężar tej opłaty leży po jego stronie).

Jestem gotowy na zejście na niższy poziom szczegółowości.  

  • Lubię to 1
Link to postu
W dniu 5.06.2023 o 13:30, Kamil Goleń napisał:

 

Proszę mi powiedzieć czy ma Pan gdzieś podstawę prawną, która wymaga wydruku z taką informacją?

Ustawa zobowiązuje sprzedawcę opakowań jednorazowych ( kubków, pojemników ) do pobierania opłaty od użytkowników końcowych. Sprzedawca-pośrednik nie ma innej możliwości weryfikacji czy kupujący nie jest użytkownikiem końcowym, niż przez przyjęcie od niego stosownego oświadczenia o zakupie do dalszej odsprzedaży. W przeciwnym wypadku należy pobrać, zaewidencjonować,  a następnie odprowadzić opłatę w wysokości ustalonej w rozporządzeniu ministerstwa. Za każdą 1 sztukę. Rozumiemy dwoistość sytuacji: pośrednik, hurtownik, importer, producent sprzedaje opakowania czasem dla użytkownia końcowego a czasem do dalszej odsprzedaży. 

Z jednej kartoteki towaru.

Link to postu
  • 3 tygodnie później...
  • 4 miesiące temu...

Dzień dobry. 
Od ostatniego wpisu minęły 4 miesiące. Bardzo proszę - naprawdę - aby reprezentant firmy Insert się określił w temacie. 

od 1 stycznia wchodzi obowiązek ustawowy dla rynku hurtowego z branży opakowań dotyczący pobierania opłaty od opakowań (ustawa SUP).  W przypadku rynku hurtowego opłata ta może być pobrana albo i nie - w zależności od decyzji klienta - co całkowicie uniemożliwia doliczania tej opłaty do ceny produktu. Wprowadzone rozwiązanie dla np. kawiarni czy restauracji kompletnie nie sprawdzi się we wspomnianym wcześniej rynku hurtowym (opłata jest lub nie + do tego sprzedaż na opakowania zbiorcze).

Proszę pilnie o informację czy firma Insert pracuje nad rozwiązaniem związanym z obowiązkiem ustawowym czy nie ? 

czas już dobiega do końca, a firmy hurtowe w tej branży musza mieć rozwiązanie najpóźniej na początku grudnia tak aby sprawnie przeprowadzić edycję bazy danych niekiedy 10000 pozycji asortymentowych.
W razie potrzeby służę pomocą. 

 

  • Lubię to 1
Link to postu

Widzę że nie ma większego ruchu w temacie, a sprawa naprawdę zaczyna być pilna. 

To nie jest chyba wielki problem rozszeżyć o pole w kartotece produktowej  takie jak akcyza. Jest to prawie gotowe rozwiązanie tylko trzeba by było VAT doliczać. 

 

Link to postu
  • 2 tygodnie później...

Ze względu na małą ilością zgłoszeń dotyczących zapotrzebowania dla opisywanej w tym wątku funkcjonalności (związanej z dyrektywą Single Use Plastic) zdecydowaliśmy się temat ten zrealizować w niepełny sposób.


Na dokumentach handlowych wprowadzimy znacznik umożliwiający zapisanie informacji czy w ramach danego dokumentu została pobrana opłata. Stan tego znacznika będzie uwzględniany także w filtrach zestawienia "Zestawienie opłat specjalnych", dzięki czemu będzie można podliczyć jej sumaryczną wartość w wybranym okresie, także w przypadkach, gdy niecała sprzedaż jest objęta obowiązkiem odprowadzenia opłaty.


Zamieszczanie informacji o pobraniu opłaty na wydruku dokumentu będzie trzeba zrealizować modyfikacją własną wzorca wydruku lub umieszczać ją w dotychczas drukowanym, uniwersalnym polu (np. w Uwagach do dokumentu).


Automatyczna zmiana ceny pozycji towarowej (w zależności od stanu znacznika) nie będzie wspierana, użytkownik programu będzie musiał ją zmieniać ręcznie.

Link to postu
  • 1 miesiąc temu...

Polecam śledzić zmiany wprowadzane w programach (https://www.insert.com.pl/dla_uzytkownikow/subiekt_gt/ulepszenia/opis_zmian.html), cytat z listy zmian do wersji 1.78:

Cytat

Mechanizm naliczania opłat specjalnych (np. opłat za oferowanie nabywcom produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, takich jak kubki na napoje i pojemniki na żywność) rozbudowano o możliwość oznaczania poszczególnych dokumentów sprzedaży, dla których opłata specjalna powinna zostać naliczona. W tym celu dodano m.in. dodatkową zakładkę na dokumentach sprzedaży, parametr w kartotece kontrahenta, który decyduje o domyślnym ustawieniu znacznika na dokumentach oraz dodatkowy filtr w zestawieniach naliczających wartość opłat specjalnych. Ww. mechanizm można włączyć w "Parametrach Subiekta" na zakładce "Inne".

Czyli w praktyce zostało zrealizowane to, co było zapowiadane.

Link to postu
×
×
  • Dodaj nową pozycję...