Skocz do zawartości

Ustawa o prawach konsumenta

Polecane posty

Portale dumnie ogłosiły przyjęcie przez Sejm ustawy o prawach konsumenta.

Ustawa ma 133 strony.

Próbowałem coś tam przeczytać, ale chyba bez pół litry nie razbieriosz.

 

http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/178552/178594/dokument99298.pdf

 

;D

 

 

Np. Art. 13 ust. 1 pkt 20

 

Najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy na odległość lub

poza lokalem przedsiębiorstwa przedsiębiorca ma obowiązek poinformować

konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o:

(....)

 

"20) mających znaczenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym

i oprogramowaniem, o

których przedsiębiorca wie lub powinien wiedzieć;"

 

 

Co to kurna znaczy ? ???

 

Edycja:

Tekst ogłoszony ustawy

http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU20140000827&type=2

Wchodzi w życie 25 grudnia 2014 r. (http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20140000827)

Link to postu

:D

 

To znaczy, że jak zwykle trzeba poczekać, aż jakaś stacja telewizyjna lub gazeta ogłosi swoją interpretację ustawy. Wtedy konsumenci na tej podstawie zaczną krzyczeć o jakieś swoje nowe prawa, a sprzedawcy będą wytrzeszczać oczy i kłócić się między sobą o swoją interpretację ;)

 

A piszą tam coś o tych kosztach przesyłki czy trzeba zwrócić klientowi czy nie?

Link to postu

Portale dumnie ogłosiły przyjęcie przez Sejm ustawy o prawach konsumenta.

Ustawa ma 133 strony.

Próbowałem coś tam przeczytać, ale chyba bez pół litry nie razbieriosz.

 

http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/178552/178594/dokument99298.pdf

 

;D

 

 

 

link jest do PROJEKTU a NIE do UCHWALONEJ ustawy.

 

Ustawa została przekazana do senatu

info : http://sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/komunikat.xsp?documentId=98436B010438A1F4C1257CD30030EB82

 

 

Link to postu

Oto chyba wszystkie przepisy dotyczące nas:

 

Art. 6. Do umowy, na mocy której przedsiębiorca jest zobowiązany

do przeniesienia własności rzeczy i wykonania usługi, stosuje się

przepisy dotyczące umów zobowiązujących do przeniesienia własności.

 

( co to może oznaczać dla nas ?? )

 

Art. 7. Konsument nie może zrzec się praw przyznanych mu w ustawie. Postanowienia umów mniej korzystne dla konsumenta niż postanowienia ustawy

są nieważne. Zamiast nich stosuje się przepisy ustawy.

 

 

Art. 8. Najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy przedsiębiorca

ma obowiązek poinformować konsumenta, o ile informacje te nie wynikają już

z okoliczności, w sposób jasny i zrozumiały o:

1) głównych cechach świadczenia, z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia oraz

sposobu porozumiewania się z konsumentem;

 

2) swoich danych identyfikujących, w szczególności o firmie, organie, który zarejestrował działalność gospodarczą, i numerze, pod którym został zarejestrowany, adresie pocztowym, pod którym prowadzi przedsiębiorstwo, i numerze telefonu

przedsiębiorstwa;

 

3) łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, a gdy charakter

przedmiotu świadczenia nie pozwala, rozsądnie oceniając, na wcześniejsze obliczenie

ich wysokości – sposobie, w jaki będą one obliczane, a także opłatach za dostarczenie,

usługi pocztowe oraz jakichkolwiek innych kosztach, a gdy nie można ustalić wysokości

tych opłat – obowiązku ich uiszczenia; w razie zawarcia umowy na czas nieoznaczony

lub umowy obejmującej prenumeratę przedsiębiorca ma obowiązek podania łącznej

ceny lub wynagrodzenia obejmującego wszystkie płatności za okres rozliczeniowy,

a także wszystkich kosztów, które konsument jest zobowiązany zapłacić;

 

4) sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę oraz stosowanej przez przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji;

 

5) przewidzianej przez prawo odpowiedzialności przedsiębiorcy za jakość świadczenia;

 

6) treści usług posprzedażnych i gwarancji, o ile takie są oferowane;

 

7) czasie trwania umowy lub – gdy umowa zawarta jest na czas nieoznaczony lub ma

ulegać automatycznemu przedłużeniu – o sposobie i przesłankach wypowiedzenia

umowy.

 

Art. 9. Jeżeli ma to zastosowanie sprzedawca ma obowiązek poinformować dodatkowo

o:

1) funkcjonalności treści cyfrowych oraz mających zastosowanie technicznych środkach

ich ochrony;

 

2) mających znaczenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym

i oprogramowaniem.

 

 

Art. 11.

1. Najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy z konsumentem

przedsiębiorca ma obowiązek uzyskać wyraźną zgodę konsumenta na każdą dodatkową

płatność wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki umowne

przedsiębiorcy.

 

2. Jeżeli przedsiębiorca nie otrzymał wyraźnej zgody konsumenta, lecz założył jej

istnienie przez zastosowanie domyślnych opcji, które konsument musi odrzucić w celu

uniknięcia dodatkowej płatności, to konsument ma prawo do zwrotu uiszczonej płatności

dodatkowej.

 

Art. 13.

1. Najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy na odległość lub

poza lokalem przedsiębiorstwa przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta

w sposób jasny i zrozumiały o:

1) głównych cechach świadczenia z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu

porozumiewania się z konsumentem;

 

2) swoich danych identyfikujących, w szczególności o firmie, organie, który zarejestrował działalność gospodarczą, a także numerze, pod którym został zarejestrowany;

 

3) adresie pocztowym przedsiębiorstwa, numerze telefonu lub faksu oraz adresie poczty

elektronicznej, pod którymi konsument może szybko i efektywnie kontaktować się

z przedsiębiorcą;

 

4) adresie pocztowym, pod którym konsument może składać reklamacje, jeżeli jest inny

niż adres, o którym mowa w pkt 3;

 

5) łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, a gdy charakter

przedmiotu świadczenia nie pozwala, rozsądnie oceniając, na wcześniejsze obliczenie

ich wysokości – sposobie, w jaki będą one obliczane, a także opłatach za transport,

dostarczenie, usługi pocztowe oraz innych kosztach, a gdy nie można ustalić wysokości

tych opłat – o obowiązku ich uiszczenia; w razie zawarcia umowy na czas nieoznaczony

lub umowy obejmującej prenumeratę przedsiębiorca ma obowiązek podania łącznej

ceny lub wynagrodzenia obejmującego wszystkie płatności za okres rozliczeniowy,

a gdy umowa przewiduje stałą stawkę – także łącznych miesięcznych płatności;

 

6) kosztach korzystania ze środka porozumiewania się na odległość w celu zawarcia

umowy, w przypadku gdy są wyższe niż stosowane zwykle za korzystanie z tego środka

porozumiewania się;

 

7) sposobie i terminie zapłaty;

 

8 ) sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę oraz stosowanej przez przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji;

 

9) trybie, terminie i sposobie wykonania prawa odstąpienia od umowy na podstawie

art. 27, a także wzorze formularza odstąpienia od umowy, zawartym w załączniku nr 2

do ustawy;

 

10) kosztach zwrotu rzeczy w przypadku odstąpienia od umowy, które ponosi konsument;

w odniesieniu do umów zawieranych na odległość – kosztach zwrotu rzeczy, jeżeli ze

względu na swój charakter rzeczy te nie mogą zostać w zwykłym trybie odesłane

pocztą;

 

11) obowiązku zapłaty przez konsumenta poniesionych przez przedsiębiorcę uzasadnionych

kosztów zgodnie z art. 35, jeżeli konsument odstąpi od umowy po zgłoszeniu żądania

zgodnie z art. 16 ust. 3 i art. 22 ust. 2;

 

12) braku prawa odstąpienia od umowy na podstawie art. 38 lub okolicznościach, w których konsument traci prawo do odstąpienia od umowy;

 

13) obowiązku przedsiębiorcy dostarczenia rzeczy bez wad;

 

14) istnieniu i treści gwarancji i usług posprzedażnych oraz sposobie ich realizacji;

 

15) kodeksie dobrych praktyk w rozumieniu ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r.

o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz sposobie zapoznania się

z nim;

 

16) czasie trwania umowy lub o sposobie i przesłankach wypowiedzenia umowy – jeżeli

umowa jest zawarta na czas nieoznaczony lub jeżeli ma ulegać automatycznemu

przedłużeniu;

 

17) minimalnym czasie trwania zobowiązań konsumenta wynikających z umowy;

 

18) wysokości i sposobie złożenia kaucji lub udzielenia innych gwarancji finansowych,

które konsument jest zobowiązany spełnić na żądanie przedsiębiorcy;

 

19) funkcjonalności treści cyfrowych oraz technicznych środkach ich ochrony;

 

20) mających znaczenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym

i oprogramowaniem, o których przedsiębiorca wie lub powinien wiedzieć;

 

21) możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń oraz zasadach dostępu do tych procedur.

 

2. Jeżeli umowa jest zawierana w imieniu innego przedsiębiorcy, należy podać dane

identyfikujące tego przedsiębiorcę, o których mowa w ust. 1 pkt 2–4.

 

3. W przypadku aukcji publicznej informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 2–4, mogą

być zastąpione informacjami dotyczącymi organizatora aukcji.

 

Art. 14. Informacji, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 9–11, można udzielić za

pomocą wzoru pouczenia o odstąpieniu od umowy stanowiącego załącznik nr 1 do ustawy.

Przedsiębiorca, który doręczy konsumentowi prawidłowo wypełnione pouczenie, spełnia obowiązki informacyjne określone w art. 13 ust. 1 pkt 9–11.

 

 

Art. 15

2. W przypadku umów zawieranych na odległość przedsiębiorca ma obowiązek udzielić

informacji, o których mowa w art. 13, w sposób odpowiadający rodzajowi użytego środka

porozumiewania się na odległość. Informacje powinny być czytelne i wyrażone prostym językiem. ;D ;D (najlepiej cytując ustawę hehehehe)

 

 

Art. 18.

1. Jeżeli umowa zawierana na odległość, przy użyciu środków komunikacji

elektronicznej, nakłada na konsumenta obowiązek zapłaty, przedsiębiorca ma obowiązek dostarczyć konsumentowi w sposób jasny i widoczny,

bezpośrednio przed złożeniem przez konsumenta zamówienia, informacji,

o których mowa art. 13 ust. 1 pkt 1, 5, 16 i 17.

 

2. Przedsiębiorca zapewnia, aby konsument w momencie składania zamówienia

wyraźnie potwierdził, że wie, że zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty.  ;D ;D ;D ;D (to jest dobre)

 

3. Jeżeli do złożenia zamówienia używa się przycisku lub podobnej

funkcji, muszą być one oznaczone w łatwo czytelny sposób słowami „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub innego równoważnego jednoznacznego sformułowania.

 

4. Jeżeli przedsiębiorca nie spełnia wymagań określonych w ust. 2 lub 3, umowa nie

zostaje zawarta.

 

Art. 19.

Na stronach internetowych służących do prowadzenia handlu elektronicznego wskazuje się

w sposób wyraźny, najpóźniej na początku składania zamówienia, jasne i czytelne

informacje o ograniczeniach dotyczących dostarczania oraz akceptowanych

sposobach płatności.

 

 

Art. 22.

1. Przedsiębiorca ma obowiązek przekazać konsumentowi potwierdzenie

zawarcia umowy na odległość na trwałym nośniku w rozsądnym czasie po jej zawarciu, najpóźniej w chwili dostarczenia rzeczy lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi.

 

Potwierdzenie obejmuje:

1) informacje, o których mowa w art. 13 ust. 1, chyba że przedsiębiorca dostarczył

konsumentowi te informacje na trwałym nośniku przed zawarciem umowy;

 

2) informację o udzielonej przez konsumenta zgodzie na dostarczenie treści cyfrowych

w okolicznościach powodujących utratę prawa odstąpienia od umowy.

 

Art. 23. Informacje, o których mowa w art. 13 ust. 1, stanowią integralną część umowy zawieranej na odległość albo poza lokalem przedsiębiorstwa i mogą być zmienione

jedynie za wyraźnym porozumieniem stron.

 

 

 

Link to postu

Art. 24. Jeżeli przedsiębiorca nie spełnił obowiązków informacyjnych dotyczących

opłat dodatkowych lub innych kosztów, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 5, lub kosztów zwrotu rzeczy, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 10, konsument nie ponosi tych opłat i kosztów.

 

Art. 25. Ciężar dowodu spełnienia obowiązków informacyjnych określonych w art. 13 spoczywa na przedsiębiorcy.

 

 

Prawo odstąpienia od umowy

 

Art. 27.

Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie czternastu dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów określonych w art. 33, art. 34 ust. 2 i art. 35.

 

Art. 28.

Termin do odstąpienia od umowy rozpoczyna się:

1) dla umowy, w wykonaniu której przedsiębiorca wydaje rzecz, będąc zobowiązany do

przeniesienia jej własności – od objęcia rzeczy w posiadanie przez konsumenta lub

wskazaną przez niego osobę trzecią inną niż przewoźnik, a w przypadku umowy, która:

a) obejmuje wiele rzeczy, które są dostarczane osobno, partiami lub w częściach – od

objęcia w posiadanie ostatniej rzeczy, partii lub części,

b) polega na regularnym dostarczaniu rzeczy przez czas oznaczony – od objęcia

w posiadanie pierwszej z rzeczy;

 

2) dla pozostałych umów – od dnia zawarcia umowy.

 

Art. 29.

1. Jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie

odstąpienia od umowy, prawo do odstąpienia od umowy wygasa po 12 miesiącach od upływu

czternastodniowego terminu określonego w art. 27.

 

2. Jeżeli konsument został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od

umowy przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, termin do odstąpienia od umowy

upływa po 14 dniach od udzielenia konsumentowi informacji o tym prawie.

 

Art. 30.

1. Konsument może odstąpić od umowy, składając przedsiębiorcy

oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Oświadczenie można złożyć na formularzu,

stanowiącym załącznik nr 2.

 

2. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem.

 

3. Jeżeli przedsiębiorca zapewnia możliwość złożenia oświadczenia o odstąpieniu od

umowy drogą elektroniczną, konsument może także odstąpić od umowy:

1) za pomocą elektronicznego wzoru formularza odstąpienia od umowy, o którym mowa

w załączniku nr 2 do ustawy;

2) przez złożenie oświadczenia na stronie internetowej przedsiębiorcy.

4. Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie przesłać konsumentowi na trwałym

nośniku potwierdzenie otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy złożonego

w sposób, o którym mowa w ust. 3.

 

Art. 31.

1. W przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub umowy

zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa umowę uważa się za niezawartą.

 

2. Jeżeli konsument złożył oświadczenie o odstąpieniu od umowy zanim przedsiębiorca

przyjął jego ofertę, oferta przestaje wiązać.

 

Art. 32.

1. Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie

14 dni od otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić

konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia.

 

2. Przedsiębiorca dokonuje zwrotu płatności przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że konsument wyraźnie

zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami.

 

3. Jeżeli przedsiębiorca nie zaproponował, że sam odbierze rzecz od konsumenta, może wstrzymać się ze zwrotem płatności otrzymanych od konsumenta do

chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jej

odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej.

 

Art. 33.

Jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły

sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę, przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów.

 

Art. 34.

1. Konsument ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub przekazać ją

osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował,

że sam odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego

upływem.

 

2. Konsument ponosi tylko bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy, chyba że przedsiębiorca

zgodził się je ponieść lub nie poinformował konsumenta o konieczności poniesienia tych

kosztów.

 

4. Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące

wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia

charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy, chyba że przedsiębiorca nie

poinformował konsumenta o prawie odstąpienia od umowy zgodnie z wymaganiami art. 13 ust. 1 pkt 9.

 

Art. 36.

Konsument nie ponosi kosztów:

2) dostarczania treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym, jeżeli:

a) konsument nie wyraził zgody na spełnienie świadczenia przed upływem terminu do

odstąpienia od umowy, lub

b) konsument nie został poinformowany o utracie przysługującego mu prawa

odstąpienia od umowy w chwili udzielania takiej zgody; lub

c) przedsiębiorca nie dostarczył potwierdzenia zgodnie z art. 16 ust. 1 i art. 22 ust. 1.

 

Art. 38.

Prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na

odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do:

1) umowy o świadczenie usług, jeżeli przedsiębiorca wykonał w pełni usługę za wyraźną

zgodą konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po

spełnieniu świadczenia przez przedsiębiorcę utraci prawo odstąpienia od umowy;

 

2) umowy, w której cena lub wynagrodzenie zależy od wahań na rynku finansowym, nad

którymi przedsiębiorca nie sprawuje kontroli, i które mogą wystąpić przed upływem

terminu do odstąpienia od umowy;

 

3) umowy, w której przedmiotem świadczenia jest rzecz nieprefabrykowana,

wyprodukowana według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego

zindywidualizowanych potrzeb;

 

4) umowy, w której przedmiotem świadczenia jest rzecz ulegająca szybkiemu zepsuciu lub

mająca krótki termin przydatności do użycia;

 

5) umowy, w której przedmiotem świadczenia jest rzecz dostarczana w zapieczętowanym

opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę

zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po

dostarczeniu;

 

6) umowy, w której przedmiotem świadczenia są rzeczy, które po dostarczeniu, ze względu

na swój charakter, zostają nierozłącznie połączone z innymi rzeczami;

 

7) umowy, w której przedmiotem świadczenia są napoje alkoholowe, których cena została

uzgodniona przy zawarciu umowy sprzedaży, a których dostarczenie może nastąpić

dopiero po upływie 30 dni i których wartość zależy od wahań na rynku, nad którymi

przedsiębiorca nie ma kontroli;

 

8) umowy, w której konsument wyraźnie żądał, aby przedsiębiorca do niego przyjechał

w celu dokonania pilnej naprawy lub konserwacji. Jeżeli przedsiębiorca świadczy

dodatkowo inne usługi niż te, których wykonania konsument żądał, lub dostarcza rzeczy

inne niż części zamienne niezbędne do wykonania naprawy lub konserwacji, prawo

odstąpienia od umowy przysługuje konsumentowi w odniesieniu do dodatkowych usług

lub rzeczy;

 

9) umowy, w której przedmiotem świadczenia są nagrania dźwiękowe lub wizualne albo

programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli

opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu;

 

10) umowy o dostarczanie gazet, periodyków lub czasopism, z wyjątkiem umowy

o prenumeratę;

 

11) umowy zawartej na aukcji publicznej;

 

12) umowy najmu budynku lub lokalu do celów innych niż mieszkalne, przewozu rzeczy,

najmu samochodów, gastronomii, usług związanych z wypoczynkiem, jeżeli w umowie

oznaczono dzień lub okres świadczenia usługi;

 

13) umowy o dostarczanie treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym, jeżeli spełnianie świadczenia rozpoczęło się za wyraźną zgodą konsumenta

przed upływem terminu do odstąpienia od umowy i po poinformowaniu go przez

przedsiębiorcę o utracie prawa odstąpienia od umowy.

 

 

Kodeks cywilny

 

Art. 561(3). Z zastrzeżeniem art. 561¹ § 2 koszty wymiany lub naprawy ponosi

sprzedawca. W szczególności obejmuje to koszty: demontażu i dostarczenia rzeczy, robocizny, materiałów oraz koszty ponownego zamontowania i uruchomienia.

 

Art. 561(4). Sprzedawca obowiązany jest przyjąć od kupującego rzecz wadliwą w razie wymiany rzeczy na wolną od wad lub odstąpienia od umowy.

 

Art. 561(5). Jeżeli kupujący będący konsumentem zażądał wymiany lub usunięcia

wady albo obniżenia ceny, a sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania

w terminie 14 dni, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione.”;

 

Art. 566.

§ 1. Jeżeli z powodu wady fizycznej rzeczy sprzedanej kupujący

odstępuje od umowy albo żąda obniżenia ceny, może on żądać naprawienia szkody,

którą poniósł przez to, że zawarł umowę, nie wiedząc o istnieniu wady, choćby szkoda

była następstwem okoliczności, za które sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności,

a w szczególności może żądać zwrotu kosztów zawarcia umowy, kosztów odebrania,

przewozu, przechowania i ubezpieczenia rzeczy oraz zwrotu dokonanych nakładów

w takim zakresie, w jakim nie odniósł korzyści z tych nakładów. Nie uchybia to

przepisom o obowiązku naprawienia szkody na zasadach ogólnych.

 

§ 2. Przepis § 1 stosuje się odpowiednio w razie dostarczenia rzeczy wolnych od

wad zamiast rzeczy wadliwych albo usunięcia wady przez sprzedawcę.

 

Art. 567.

§ 1. Jeżeli sprzedawca dopuszcza się zwłoki z odebraniem rzeczy,

kupujący może odesłać rzecz na koszt i niebezpieczeństwo sprzedawcy.

 

Art. 568.

§ 1. Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna

zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat od wydania rzeczy kupującemu, a gdy

chodzi o wady nieruchomości – przed upływem pięciu lat. Jeżeli kupującym jest

konsument a przedmiotem sprzedaży jest używana rzecz ruchoma, odpowiedzialność

sprzedawcy może zostać ograniczona, nie mniej niż do roku od wydania rzeczy

kupującemu.

 

§ 2. Roszczenie o usunięcie wady lub wymianę rzeczy sprzedanej na wolną od wad

przedawnia się z upływem roku. Jeżeli kupującym jest konsument, termin

przedawnienia nie może zakończyć się przed upływem terminu określonego w § 1.

 

§ 3. W terminach określonych w § 2 kupujący może odstąpić od umowy lub złożyć

oświadczenie o obniżeniu ceny z powodu wady rzeczy sprzedanej. Jeżeli kupujący żądał

wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady, termin do odstąpienia od umowy

lub złożenia oświadczenia o obniżeniu ceny rozpoczyna się z chwilą bezskutecznego

upływu terminu do wymiany rzeczy lub usunięcia wady.

 

 

Art. 576(1).

§ 1. Jeżeli rzecz nie miała właściwości, które powinna mieć zgodnie ze

swoim przeznaczeniem lub zgodnie z publicznie składanymi zapewnieniami, o których

mowa w art. 556¹ § 2, lub została wydana w stanie niezupełnym, sprzedawca, który

poniósł koszty w wyniku wykonania uprawnień przez konsumenta w związku

z zaistnieniem wady fizycznej rzeczy sprzedanej, może żądać naprawienia poniesionej

szkody od tego z poprzednich sprzedawców, wskutek którego działania lub zaniechania

rzecz stała się wadliwa.

 

§ 3. Sprzedawca może żądać odszkodowania obejmującego zwrot wydatków

niezbędnych w celu realizacji uprawnień konsumenta, w szczególności związanych

z wymianą lub usunięciem wady rzeczy sprzedanej, jej demontażem, transportem

i ponownym zamontowaniem, a ponadto kwotę, o którą została obniżona cena rzeczy,

oraz utracone korzyści.

 

Art. 576(2).

§ 1. Roszczenie sprzedawcy przedawnia się z upływem sześciu

miesięcy. Bieg terminu przedawnienia rozpoczyna się z dniem poniesienia kosztów

przez sprzedawcę w wyniku wykonania uprawnień przez konsumenta, nie później

jednak niż w dniu, w którym sprzedawca powinien wykonać swoje obowiązki wobec

konsumenta.

 

Art. 577.

§ 1. Udzielenie gwarancji następuje przez złożenie oświadczenia

gwarancyjnego, które określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego

w przypadku, gdy rzecz sprzedana nie ma właściwości określonych w tym

oświadczeniu. Oświadczenie gwarancyjne może zostać złożone w reklamie.

 

§ 4. Jeżeli nie zastrzeżono innego terminu, termin gwarancji wynosi jeden rok

licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.;

 

Art. 577(2).

§ 1. Uprawniony z gwarancji może żądać od gwaranta wydania

oświadczenia gwarancyjnego utrwalonego na papierze lub innym trwałym nośniku

(dokument gwarancyjny).

 

§ 2. Sprzedawca wydaje kupującemu wraz z rzeczą sprzedaną dokument

gwarancyjny. Powinien także sprawdzić zgodność znajdujących się na rzeczy oznaczeń z danymi zawartymi w dokumencie gwarancyjnym oraz stan plomb i innych

umieszczonych na rzeczy zabezpieczeń.;

 

Kodeks wykroczeń

 

Art. 139b.

Kto zawierając umowę z konsumentem nie wypełnia obowiązku udzielania informacji lub dostarczania dokumentu przewidzianego ustawą z dnia ….

o prawach konsumenta (Dz. U. ...) lub udziela informacji niepełnych lub

nieprawdziwych lub dostarcza dokumenty zawierające informacje niepełne lub

nieprawdziwe, podlega karze grzywny.

 

Art. 46.

Uchyla się ustawę z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw

konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny

(Dz. U. z 2012 r. poz. 1225).

 

Art. 47.

Uchyla się ustawę z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży

konsumenckiej.

Link to postu

Podsumowując:

 

Teraz każdemu nabywcy będziemy musieli dostarczać książeczkę z dokumentami, oświadczeniami i informacjami.

 

Ogólnie raczej cyrkowe zmiany, dobre do pośmiania, a potem płakania, bo to wszystko prawda  ;D ;D ;D

 

Ciekawe czy Allegro się dostosuje, głównie jeśli chodzi o możliwość zwrotu kwoty przez PayU i zmianę nazwy przycisku "Kup Teraz".

 

"

Art. 33.

Jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły

sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę, przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów.

"

 

To pewnie oznacza, że jak w aukcji dam najtańszy list zwykły ekonomiczny za 4 zł, to w przypadku odstąpienia od umowy zwracam tylko 4 zł kosztów przesyłki.

Można będzie też kombinować i dawać np. ZA DARMO list ekonomiczny,którego nikt nie będzie wybierał, więc nie trzeba będzie zwracać kosztów wysyłki.

 

Ewentualnie przy najtańszym, zwykłym, ekonomicznym koszcie wysyłki napisać, że wysyłka po 14 dniach, a w innych tego samego dnia. Nikt tego nie wybierze.

Link to postu

Ciekawe czy Allegro się dostosuje ... i zmianę nazwy przycisku "Kup Teraz".

 

Od razu to mi przyszło do głowy. Ale biorąc pod uwagę, że klienci nie wiedzą co to znaczy "kup teraz" o będzie raczej dobre rozwiązanie.

Często mamy tłumaczenia: "a to ja nie wiedziałam, że jak kliknę KUP TERAZ to coś kupię".  ::) ::)::)

 

"

Art. 33.

Jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły

sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę, przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów.

"

To pewnie oznacza, że jak w aukcji dam najtańszy list zwykły ekonomiczny za 4 zł, to w przypadku odstąpienia od umowy zwracam tylko 4 zł kosztów przesyłki.

Można będzie też kombinować i dawać np. ZA DARMO list ekonomiczny,którego nikt nie będzie wybierał, więc nie trzeba będzie zwracać kosztów wysyłki.

Ewentualnie przy najtańszym, zwykłym, ekonomicznym koszcie wysyłki napisać, że wysyłka po 14 dniach, a w innych tego samego dnia. Nikt tego nie wybierze.

 

To nie tak jak piszesz, że sobie podasz dowolny koszt przesyłki. Ja to rozumiem tak, że chodzi o to, że jak klient odsyła przedmiot to musi wybrać najtańszy możliwy sposób odesłania tego przedmiotu, czyli np. paczką ekonomiczną, a nie priorytetem lub kurierem za 30zł. Bo i tacy cwaniacy się u nas zdarzali, a potem awantura.

 

Natomiast ta ustawa załatwi sprzedawców na cacy bo koszty wysyłki trzeba będzie jednak zwracać o co teraz się kłóciliśmy. Najtańsze możliwe ale jednak.

 

PS

Może my też pójdziemy do Sejmu strajkować jako sprzedawcy, że niektóre zapisy planowanej ustawy nam nie odpowiadają? Ja pakuję już śpiwór... ;)

Premier ugiął się raz to ugnie się i drugi raz.

 

Link to postu

Ja to wszystko rozumiem, że zwrot przesyłki PRZEZ klienta nadal jest w całości na jego koszt.

Tutaj chyba jest mowa o zwrocie kosztu przesyłki DO klienta przy odstąpieniu od umowy.

???

 

 

Ale to jest niezłe:

3. Jeżeli przedsiębiorca nie zaproponował, że sam odbierze rzecz od konsumenta, może wstrzymać się ze zwrotem płatności otrzymanych od konsumenta do
chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jej
odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej.

 

Inaczej mówiąc klient prześle mi skan dowodu nadania czegokolwiek, a ja już wtedy mam mu oddawać kasę. A w środku może być cegła.

 

Link to postu
Inaczej mówiąc klient prześle mi skan dowodu nadania czegokolwiek, a ja już wtedy mam mu oddawać kasę. A w środku może być cegła.

 

Masz na to i tak 14 dni, także wystarczy nawet na przesyłkę ekonomiczną.

Co do zwrotów będzie wyglądało to tak, że zwracasz kupującemu pieniądze za towar plus koszt przesyłki nie ważne czy kurier czy ekonomiczna, po prostu zwracasz tyle co wpłacił, a jeżeli On odeśle przesyłkę najtańszą Twoją dostępną opcją to jeszcze z nią będzie trzeba zwrócić.

 

Najśmieszniejsze są te oświadczenia, w ogóle sobie tego nie wyobrażam, zwrot, reklamacja, zawarcie umowy, odstąpienie od umowy wszystko należy dokumentować i informować o tym Klienta? Więcej było by z tym paprania niż z samą sprzedażą.

Link to postu

Jak ktoś natknie się na jakieś wyjaśnienia w internecie, to byłbym wdzięczny za podzielenie się linkiem.

 

 

Jak zwykle ustawa jest napisana w taki sposób, że tylko piszący wiedział o co w niej chodzi.

Daje to duże pole do swobodnej interpretacji, głównie przez UOKIK i rzeczników konsumenta.

 

Współczuję wszystkim sprzedającym ubrania i buty, bo tam jest chyba najwięcej zwrotów i wymian.

Link to postu

a jeżeli On odeśle przesyłkę najtańszą Twoją dostępną opcją to jeszcze z nią będzie trzeba zwrócić.

 

1. A mi się wydaje, że klient musi odesłać na swój koszt tyle, że ta nowa ustawa wprowadzi obowiązek zwrotu kosztów tej pierwszej wysyłki towaru.

Ale nie wiem jak to będzie w przypadku zwrotu części towaru?

 

2. Generalnie będzie gorzej niż teraz bo dużych stać na zwracanie tych kosztów przesyłek, a małych nie i w mojej ocenie jest to promowanie monopoli.

 

3. Dziś zauważyłem, że na Allegro nie ma już zakładki "Dostawa i płatność" tylko "Warunki zakupu" czyli Allegro już idzie z duchem nowej ustawy :)

 

4. Ciekawe czy taka duża firma jak Allegro lub inne duże sklepy internetowe miały jakikolwiek wpływ na kształt tej ustawy. Czy brały udział w "konsultacjach społecznych"?

 

 

Link to postu

Co do zwrotu części towaru, to myślę, że prawidłowo będzie zwrócić proporcjonalną część kosztów, w stosunku do wartości towaru. Tak jak teraz się robi przy doliczaniu kosztów ubocznych zakupu do wartości towaru.

 

Raczej wątpię, aby UOKiK przyjął interpretację iż można zwrócić tylko całe zamówienie lub nic.

 

Oczywiście zaraz się znajdą cwaniaki, co kupią 3 rzeczy, z czego 1 bardzo droga i ją zwrócą, aby mieć prawie darmową wysyłkę pozostałych.

Będzie to jednak opłacalne wyłącznie wtedy, gdy okaże się, że sprzedawca ma zwracać także za odsyłkę.

Choć osobiście nie czytam tak tej ustawy, myślę, że zwracać trzeba tylko jedną przesyłkę i to w dodatku najtańszą, niezależnie co wybrał klient.

 

Ale tutaj też jest pytanie - najtańsza oferowana w ogóle przez sprzedającego, czy też najtańsza DANEGO przewoźnika.

Łatwo policzyć, że większość paczkomatów jest tańsza niż PP.

I teraz jak ktoś mieszka na wsi, gdzie do najbliższego paczkomatu ma 40 km, raczej nie będzie w stanie wysłać nim zwrotu. A ja mu zwrócę tylko za paczkomat.

 

Już widzę te awantury, zobaczycie, że zaraz będzie "interpretacja" UOKIK, że należy zwracać najtańszą danego przewoźnika, którego wybrał sobie klient.

Jak wybierze kuriera, to zwracamy za kuriera  ;D

Ale, ale ! Po cenach dla klientów detalicznych!

Będziemy zwracać po 30 zł za odsyłkę ;D

 

 

Co do monopolu to się zgadzam - już teraz tak robili, ale to była tylko przewaga konkurencyjna, na którą inna firma mogła odpowiedzieć lub narażać się na represje rzeczników konsumentów.

Teraz każdy będzie musiał tak robić, przez co w niektórych przypadkach może nastąpić zachwianie kondycji finansowej u słabszych. Czyli monopol górą podwójnie.

 

Co do konsultacji społecznych, to pewnie jakieś się odbyły, bo w końcu jest taki obowiązek, i może nawet Allegro w nich uczestniczyło, jednak myślę, że te przepisy są w dużej mierze podyktowane przez UE i cokolwiek by się nie powiedziało, to i tak niewiele to pewnie zmieniało.

 

Pamiętajmy, że UOKiK zaczął uważać, że należy zwracać za przesyłkę dopiero gdy jakiś tam Trybunał orzekł, że tak należy robić.

I choć w Polsce orzeczenie czegoś takiego nie miało mocy prawnej - to jednak się przy tym upierali.

Link to postu

Art. 33.

Jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły

sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę, przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów.

 

To mi wygląda właśnie na koszty zwrotu towaru i teraz co tu jest ważne:

nie jest zobowiązany

 

Czy dla mnie sprawa jasna, jeżeli kupujący wybierz najtańszą opcje i wg mnie najtańszą opcję z aukcji, na której zakupił przedmiot, to sprzedawca jest zobowiązany mu za nią wrócić.

Link to postu

Tak, ale zobacz art 34

 

"2. Konsument ponosi tylko bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy, chyba że przedsiębiorca

zgodził się je ponieść lub nie poinformował konsumenta o konieczności poniesienia tych

kosztów.

"

 

Coś jednak ten konsument płaci. Czyli za odsyłkę.

A ja bym 33 czytał, że dotyczy wysyłki pierwotnej.

 

Ważne jest oczywiście ostatnie zdanie - "nie poinformował konsumenta". Trzeba teraz na każdej aukcji pisać, że konsument ponosi koszty odsyłki.

Link to postu

Co do regulaminu kiedyś kłóciłem się ze szkoleniowcami Allegro i rzecznikami praw konsumenta o to czy regulamin, informacja o prawie odstąpienia od umowy, dane sprzedającego, itd. muszą być na każdej aukcji. Oni twierdzili, że tak. Ja upieram się do teraz, że nie. Przecież w sklepach internetowych nie ma regulaminu na stornie każdego przedmiotu tylko na stronie regulaminu - a link do regulaminu jest na każdej stronie zazwyczaj w dolnym menu.

 

Tak samo jest z Allegro czyli od tego typu danych jest strona o mnie do której jest link podany przez Allegro na stronie każdego przedmiotu. Jedyny problem jaki jest to taki, że nazywa się to strona o mnie zamiast np. "regulamin sprzedającego".

 

Ostatecznie żeby nie zaśmiecać opisu przedmiotu na aukcji wszystkie dane podaję na stronie o mnie ale na każdej aukcji pisze u samej góry, że "strona o mnie stanowi integralną część niniejszej oferty" i link do niej. Takie rozwiązanie podpowiedzieli mi mailo-konsultanci z Allegro gdy wysłałem im takie pytanie.

 

A zgodnie z podpowiedziami szkoleniowców Allegro to im mniej pisze na stronie o mnie tym lepiej :) Ale oczywiście musi pisać wszystko co jest wymagane prawem. I nic więcej! Bo wszystko może nam zaszkodzić bardziej niż kupującemu.

 

Link to postu
  • 1 miesiąc temu...

Przed chwilką w TVN 24 powiedzieli, że prezydent podpisał ustawę o prawach konsumenta i jak wejdzie w życie, to krótko nakreślili dwie zmiany:

 

1. Na odesłanie towaru kupujący będzie miał 14 dni, a nie 10 jak jest teraz.

 

2. W przypadku stwierdzenia wady towaru kupujący może przynieść uszkodzony towar do sklepu i nie musi już czekać na jego naprawę tylko od razu zażądać zwrotu pieniędzy i zostawi nam uszkodzony towar.

 

Przecież to będzie piekło. Usterki zdarzają się nawet najlepszym markom. Nie rozumiem tego - kupię Samsunga Galaxy S5 za 3.000zł. Po roku rozklei mi się obudowa lub bateria nie będzie trzymała tyle co na początku, przyjdę do sklepu i powiem - proszę mi oddać pieniądze?? A nowego kupię sobie wtedy już pewnie za pół ceny. Przecież to chore z punktu widzenia sprzedawcy. Co sprzedawca zrobi z takim uszkodzonym towarem? Do tego biorąc pod uwagę kombinatorstwo ludzi to oni celowo będą psuć sprzęt - poużywają sobie i przed końcem 24 miesięcy - reklamacja i zwrot pełnej wartości przedmiotu??

 

Muszę dokładnie przeczytać tą podpisaną ustawę bo już widzę ile będzie problemów :(

Link to postu

Też będę musiał przeczytać tą ustawę ponownie, ale już jak podpisze Bronek.

 

Jeśli jest tak jak mówisz, to handel jakąkolwiek elektroniką będzie nieopłacalny.

 

To samo z komputerami.

 

Wystarczy zrobić małe zwarcie i już laptop nie działa - oddawajcie mi pieniądze.

 

Ale jeszcze lepiej będzie z samochodami - co roku nowy model i to za darmo hehehehehe.

Link to postu
  • 2 miesiące temu...

Jeszcze jeden artykuł, niestety niewiele mówiący o szczegółach

 

http://www.infor.pl/prawo/prawa-konsumenta/konsument-w-sieci/325244,Ehandel-nowe-regulacje.html?utm_source=prawo&utm_medium=Box_linki&utm_campaign=Polecane_artykuly

 

 

A tu tekst ustawy

http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU20140000827&type=2

 

Wychodzi na to, że ustawa wchodzi w życie 24 grudnia 2014 r.

W tym roku w ten dzień wypada wigilia.

 

Edycja:

Na stronie sejmu pisze, że wchodzi w życie 25 grudnia 2014 r.

 

http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20140000827

Link to postu
  • 1 miesiąc temu...

Analizując ustawę mamy takie problemy, które wymagają przedyskutowania:

 

Art. 5. 1. Spełnienie świadczenia niezamówionego przez konsumenta, o którym mowa w art. 9 pkt 6 ustawy z dnia

23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz. U. Nr 171, poz. 1206 oraz z 2014 r.

poz. 827), następuje na ryzyko przedsiębiorcy i nie nakłada na konsumenta żadnych zobowiązań.

2. Brak odpowiedzi konsumenta na niezamówione świadczenie nie stanowi zgody na zawarcie umowy.

 

(Art. 9 pkt 6. ustawy mówi:

"żądanie natychmiastowej lub odroczonej zapłaty za produkty bądź zwrotu lub przechowania produktów, które zostały dostarczone przez przedsiębiorcę, ale nie zostały zamówione przez konsumenta")

 

Jak myślicie, czy wg powyższego przepisu, w sytuacji, gdy przez pomyłkę wyślemy klientowi nie ten produkt, oznaczać to będzie, że klient nie będzie musiał nam go oddać, a my będziemy musieli mu i tak dosłać prawidłowy ?

 

 

 

I druga kwestia:

Art. 20.1 [...]

2. Jeżeli przedsiębiorca proponuje konsumentowi zawarcie umowy przez telefon, ma obowiązek potwierdzić treść proponowanej

umowy utrwaloną na papierze lub innym trwałym nośniku.

Oświadczenie konsumenta o zawarciu umowy jest

skuteczne, jeżeli zostało utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku po otrzymaniu potwierdzenia od przedsiębiorcy.

 

Co rozumiecie pod pojęciem "potwierdzenie treści umowy". Czy paragon lub faktura wystarczy ?

No i co z drugą częścią przepisu "Oświadczenie konsumenta jest

skuteczne, jeżeli zostało utrwalone ..." czyli po odebraniu telefonu od klienta mam do niego szybko jechać i dać mu paragon lub inny papier, aby można było mówić, że doszło do zawarcia umowy ?

Bo jak nie dojdzie do zawarcia umowy, to patrz pierwszy problem - klient może żądać zwrotu kasy, bo to, że coś mu wysłaliśmy, robiliśmy na własne ryzyko.

 

Jakie jest Wasze zdanie ?

Link to postu

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Użytkownik forum
Odpowiedz...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...