Skocz do zawartości

Ustawa o prawach konsumenta

Polecane posty

Zaciekawiła mnie opcja sądów polubownych zaproponowana przez Allegro

 

 

"Kupujący będący konsumentem ma możliwość skorzystania z pozasądowego sposobu rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń przed Stałym Polubownym Sądem Konsumenckim przy Wojewódzkim Inspektorze Inspekcji Handlowej w [miasto]. Informacje o sposobie dostępu do ww. trybu i procedur rozstrzygania sporów,  znajdują się pod następującym adresem: http://www.uokik.gov.pl, w zakładce „Rozstrzyganie sporów konsumenckich”."

 

 

Pytanie tylko jaka jest właściwość miejscowa tych sądów?

Bo na stronie UOKIK nie znalazłem informacji.

Inaczej mówiąc kupujący wnosi skargę do sądu odpowiedniego dla mojej czy jego lokalizacji ?

Na logikę zwykle było tak, że ten kto chciał się kłócić wnosił pozew do sądu właściwego dla strony przeciwnej.

No ale z konsumentami sam nie wiem.....

 

??? ???

Link to postu

Pytanie tylko jaka jest właściwość miejscowa tych sądów?

Bo na stronie UOKIK nie znalazłem informacji.

Inaczej mówiąc kupujący wnosi skargę do sądu odpowiedniego dla mojej czy jego lokalizacji ?

 

Również szukałem na stronie UOKIKu i chyba nie ma nic na ten temat, jedynie w jakimś vademecum konsumenta udało mi się znaleźć coś takiego:

 

Polubowne sądy konsumenckie działają przy wojewódzkich inspektoratach

Inspekcji Handlowej. Można do nich kierować sprawy, w których wartość

przedmiotu sporu nie przekracza 10 tys. zł, z wyjątkiem Sądu Konsumenckiego

w Warszawie, który rozpatruje sprawy bez względu na wartość przedmiotu

sporu.

 

Wydawać by się mogło, że w takim razie jest dowolność, ale z drugiej strony w CIK można znaleźć to:

Rozprawy odbywają się w siedzibie Urzędu Komunikacji Elektronicznej w Warszawie przy ul. Kasprzaka 18/20 lub w jednej z Delegatur Urzędu, najbliższej miejsca zamieszkania konsumenta.  :-[

 

Trzeba tylko pamiętać, że sama zakładka to nie wszystko, gdyż nie jest to trwały nośnik.

Jak myślicie - kartka A4 dołączana do paczki będzie uznawana za trwały nośnik? Byłoby wygodnie drukować to na odwrocie formularza zwrotu towaru, ale wiadomo, może zjeść to pies i porwać wiatr, więc pewnie trzeba by to zalaminować i klejem na gorąco do sprzedawanego przedmiotu przykleić, bo inaczej kara. ;D

Link to postu

Kartka jest jak najbardziej trwałym nośnikiem, tak samo jak email i SMS.

 

Nie jest trwałym nośnikiem strona WWW, strona aukcji, regulamin na stronie WWW, rozmowa telefoniczna.

 

 

Znalazłem takie coś

"

Ustawowa właściwość

 

Zasadą jest, że sądem właściwym jest sąd miejsca zamieszkania lub siedziby pozwanego. Konsumentowi przysługuje jednak możliwość wyboru. Może pozywać przed sądem właściwym dla pozwanego albo innym, który jest dla konsumenta dogodniejszy. Sprawy sądowe dotyczące ustalenia istnienia umowy, jej unieważnienia, rozwiązania lub wykonania oraz odszkodowania z powodu nienależytego wykonania lub niewykonania umowy, konsument może wytoczyć przed sądem miejsca wykonania tej umowy."

 

http://www.infor.pl/prawo/prawa-konsumenta/umowy/268140,Wlasciwosc-miejscowa-sadu-w-sprawach-konsumentow.html

 

 

Ale wydaje mi się, że sądy polubowne żądzą się innymi prawami.

Weźmy propozycję Allegro:

"Kupujący będący konsumentem ma możliwość skorzystania z pozasądowego sposobu rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń przed Stałym Polubownym Sądem Konsumenckim przy Wojewódzkim Inspektorze Inspekcji Handlowej w [miasto]. Informacje o sposobie dostępu do ww. trybu i procedur rozstrzygania sporów,  znajdują się pod następującym adresem: http://www.uokik.gov.pl, w zakładce „Rozstrzyganie sporów konsumenckich”."

 

 

Tutaj trzeba wskazać jakieś miasto.

 

Z tego co wyczytałem, to sądy polubowne są dostępne tylko wtedy, gdy obie strony się na to zgodzą. Więc ja mogę się na to zgodzić, ale nie muszę.

Tak więc mogę się zgodzić na sąd polubowny, ale w moim mieście.

 

Ja to w ten sposób rozumiem ::)

Ale nie wiem czy dobrze. :P

Link to postu

Strona informacyjna nie przyjmuje HTML  :-\

 

Nie zgadzam się z propozycją Allegro co do:

"W ciągu 14 dni od otrzymania nabytej rzeczy lub – w przypadku usług – zawarcia umowy, Kupujący (konsument) może odstąpić od umowy bez podawania jakiejkolwiek przyczyny. W takim przypadku Sprzedający zwróci wszystkie otrzymane od Kupującego płatności."

 

 

Przecież mogę zwrócić tylko najniższy koszt dostawy.

Jeszcze poszukam, ale raczej będę to zmieniał.

 

 

Ważny jest też punkt 3.1.10, że ustawy nie stosuje się do umów

"zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa, jeżeli konsument jest zobowiązany do zapłaty kwoty nieprzekraczającej

pięćdziesięciu złotych."

 

Pytanie tylko co wtedy się stosuje ?

Czy klient nie może zwrócić towaru ?

Link to postu

Poza tym do każdej sprzedaży trzeba dołączać na trwałym nośniku takie pouczenie:

 

"Prawo odstąpienia od umowy

Mają Państwo prawo odstąpić od niniejszej umowy w terminie 14 dni bez podania jakiejkolwiek przyczyny.

Termin do odstąpienia od umowy wygasa po upływie 14 dni od dnia w którym weszli Państwo w posiadanie rzeczy lub w którym osoba trzecia inna niż przewoźnik i wskazana przez Państwa weszła w posiadanie rzeczy.

Aby skorzystać z prawa odstąpienia od umowy, muszą Państwo poinformować nas [Proszę wpisać Państwa nazwisko, pełny adres pocztowy oraz, o ile są dostępne, Państwa numer telefonu, numer faksu

i adres e-mail.] o swojej decyzji o odstąpieniu od niniejszej umowy w drodze jednoznacznego oświadczenia (na przykład pismo wysłane pocztą, faksem lub pocztą elektroniczną).

Mogą Państwo skorzystać z wzoru formularza odstąpienia od umowy, jednak nie jest to obowiązkowe.

Aby zachować termin do odstąpienia od umowy, wystarczy, aby wysłali Państwo informację dotyczącą wykonania przysługującego Państwu prawa odstąpienia od umowy przed upływem terminu do odstąpienia od umowy.

 

Skutki odstąpienia od umowy

W przypadku odstąpienia od niniejszej umowy zwracamy Państwu wszystkie otrzymane od Państwa płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy (z wyjątkiem dodatkowych kosztów wynikających z wybranego przez Państwa sposobu dostarczenia innego niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez nas), niezwłocznie, a w każdym przypadku nie później niż 14 dni od dnia, w którym zostaliśmy poinformowani o Państwa decyzji o wykonaniu prawa odstąpienia od niniejszej umowy. Zwrotu płatności dokonamy przy użyciu takich samych sposobów płatności, jakie zostały przez Państwa użyte w pierwotnej transakcji, chyba że wyraźnie zgodziliście się Państwo na inne rozwiązanie; w każdym przypadku nie poniosą

Państwo żadnych opłat w związku z tym zwrotem.

Możemy wstrzymać się ze zwrotem płatności do czasu otrzymania rzeczy lub do czasu dostarczenia nam dowodu jej odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej.

 

Proszę odesłać lub przekazać nam rzecz lub ... [proszę tutaj wpisać nazwę i pełny adres pocztowy, w przypadku gdy ma to zastosowanie, osoby upoważnionej przez Państwa do odbioru rzeczy], niezwłocznie, a w każdym razie nie później niż 14 dni od dnia, w którym poinformowali nas Państwo o odstąpieniu od niniejszej umowy. Termin jest zachowany, jeżeli odeślą Państwo rzecz przed upływem terminu 14 dni.

 

Będą Państwo musieli ponieść bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy.

 

Odpowiadają Państwo tylko za zmniejszenie wartości rzeczy wynikające z korzystania z niej w sposób

inny niż było to konieczne do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy."

 

 

 

 

oraz załączyć wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy.

Ten co zaproponowało Allegro wydaje się być zgodny z ustawą.

 

 

 

Pozostaje tylko pytanie - jak będziecie to robić ?

Dokładać kartki papieru do każdego zamówienia, czy może elektronicznie.

Jeśli już to chyba najlepiej w PierDzieleFie.  ;D

Choć w zasadzie pouczenie to zwykły tekst, można go zamieścić np w mailu automatycznym z Allegro.

A wzór formularza napisać w tym mailu tak jak jest, czyli tekstem, a najwyżej dołączyć link do formularza w PDFie ładnie zaformatowanego pod nas.

 

Jak mam być szczery to ta treść jest napisana takim językiem, jakby pisał to gimnazjalista. Wstyd to do ludzi rozsyłać.

Chyba będę zamieszczał źródło tego poematu :P

Link to postu

właśnie siadłem i czytam nasze nowe kochane prawo ... miliony informacji ale najważniejsze dla nasz

1. klient odstepuje od umowy do 14 zwracamy za towar plus najtansza wysłka np. list polecony albo inpost polecony .

czyli kupi za pobraniem 20 zł oddajemy za sam towar bo mamy wysłka gratis poleony inpost

2. przy reklamacji odsyła na nasz koszt i wymieniam na swój koszt

3. później tylko kupa powiadomien ale to allegro zrobi prawie za nas

4 przy zamowiniach telefonicznych wystarczy wziasc maila od klienta i wysłać mu powiadomienie z sello a tam 100 stron o nowych przepisach

 

więcej jakiś zmian nie widze dla nas biednych sprzedawców które pozwoliły by nam mniej albo wcale zarabiac

 

a może się myle

Link to postu

właśnie siadłem i czytam nasze nowe kochane prawo ... miliony informacji ale najważniejsze dla nasz

1. klient odstepuje od umowy do 14 zwracamy za towar plus najtansza wysłka np. list polecony albo inpost polecony .

czyli kupi za pobraniem 20 zł oddajemy za sam towar bo mamy wysłka gratis poleony inpost

2. przy reklamacji odsyła na nasz koszt i wymieniam na swój koszt

3. później tylko kupa powiadomien ale to allegro zrobi prawie za nas

4 przy zamowiniach telefonicznych wystarczy wziasc maila od klienta i wysłać mu powiadomienie z sello a tam 100 stron o nowych przepisach

 

więcej jakiś zmian nie widze dla nas biednych sprzedawców które pozwoliły by nam mniej albo wcale zarabiac

 

a może się myle

 

To co napisałeś tak samo widzę.

 

Ale na tym zmiany się nie kończą, gdyż dochodzą także obowiązki informacyjne na samej stronie przedmiotu sprzedawanego. Np. o sposobie realizacji gwarancji.

 

A co do zamówień telefonicznych - to tak - jeśli klient ma maila to trzeba go od niego wziąć, wysłać podsumowanie tego co klient nagadał przez telefon i poprosić aby odesłał maila z potwierdzeniem, że się na to zgadza.

Z praktyki założyć należy, że nie po to klient dzwoni, aby mógł, czy umiał pisać maile :P

 

Mnie najbardziej jednak przeraża przeniesienie obowiązku dołączania instrukcji obsługi po polsku na sprzedawcę.

Do większości produktów nie mam takiej instrukcji po polsku.

Link to postu

Nasuwa mi się pytanie o interpretację koniecznej informacji dla kupującego:

 

"sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę oraz stosowanej przez przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania

reklamacji;"

 

 

Dokładnie nie bardzo wiem co napisać w swoim regulaminie odnośnie "sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę"

 

Sposób - wysyłka ?

Termin - ??

 

Nie wiem co wpisać. Jak wpiszę, że do 14 dni, to nikt nie kupi.

A jak będzie stan wojenny, to nawet w tym czasie się nie wyrobię :P

 

Czy ktoś ma jakąś koncepcję na ten temat ?

Przypomnę tylko, że wszyscy to mają mieć wpisane  ;D

 

 

Myślę tak:

 

Przekazanie zakupionego towaru następuje poprzez jego wysyłkę wybranym przez Kupującego sposobem wysyłki spośród sposobów wysyłki udostępnionych przez Sprzedającego na stronie transakcji.

Realizacja umowy następuje w terminie określonym na stronie transakcji, nie później niż 21 dni od zawarcia umowy.

 

 

Użyte tutaj zostały 2 słowa kluczowe:

towar

zawarcie umowy

 

Oba te słowa mają głębsze znaczenie w kontekście regulaminu Allegro, a więc ich użycie jest raczej obowiązkowe.

 

21 dni wziąłem z maksymalnego czasu "Wysyłka w ciągu" w Allegro.

 

 

 

Link to postu

I. REKLAMACJA:

 

Klient otrzymał uszkodzony towar lub towar uległ uszkodzeniu w okresie 12 miesięcy:

Ma prawo:

1. Zwrot kosztów lub pomniejszenie kosztów proporcjonalnie do wykrytej wady

2. Wymiany lub naprawy.

 

Klient może zgłosić reklamację mailowo, czy odpisanie na takiego maila jest potwierdzeniem przyjęcia reklamacji?

Czy trzeba takie maile archiwizować? Przykładowo wzór odstąpienia od umowy lub po prostu owe złożenie reklamacji?

 

Zwrot kosztów:

-zwracam koszty odesłania towaru do firmy. W potwierdzeniu przyjęcia reklamacji informuję iż ma to być list polecony ekonomiczny, co jak odeśle kurierem?

 

 

 

II.  Brak możliwości złożenia zamówienia telefonicznie, zbyt duże wymogi informacyjne,

można załatwić mailowo jednak jak ktoś chce zamówić za pobraniem, to zapewne nie wie co to mail..

 

 

III. Zwrot:

-do 14 dni kalendarzowych od dnia odebrania towaru czy zakupu?

-Po otrzymaniu maila z wnioskiem o odstawpienie od umowy konieczne jest potwierdzenie jego przyjęcia, czy wystarczy odpowiedź na takiego maila, że otrzymaliśmy taki wniosek i jest rozpatrywany?

 

Już wiemy, że zakładka nie wyczerpuje poinformowania klienta o jego prawach więc co teraz? Wypisywanie tego w każdej wiadomości dla Kupującego to idiotyzm.

Chyba, że napiszę białą czcionką 1px na białym tle :P

Tak na serio, czy jest jakaś możliwość aby dodać załącznik do początkowej wiadomości automatycznej w Sell? Bo rozumiem, że sam link do takiego pdf na ftp nie wystarcza, tak?

 

 

Zwrot kosztów:

-nie ponoszę kosztów odesłania towaru przez Klienta. (Konieczne jest poinformowanie o tym fakcie (nowa zakładka Allegro?))

-zwracam koszty towaru plus koszt najniższej dostawy w mojej ofercie nawet jeżeli Klient zamówił sobie kuriera, zgadza się?(czy powinienem o tym informować? Czy po prostu tak stanowi ustawa i tyle?)

 

 

 

 

Przekazanie zakupionego towaru następuje poprzez jego wysyłkę wybranym przez Kupującego sposobem wysyłki spośród sposobów wysyłki udostępnionych przez Sprzedającego na stronie transakcji.

Realizacja umowy następuje w terminie określonym na stronie transakcji, nie później niż 21 dni od zawarcia umowy.

W allegro chcesz wybrać czas dostawy 21dni? przecież to pierwszy krok do zamknięcia sklepu. W ogóle dlaczego chcesz to załączać w regulaminie skoro w Allegro jest czas dostawy i sposób wysyłki.

 

Link to postu

I. REKLAMACJA:

 

Klient otrzymał uszkodzony towar lub towar uległ uszkodzeniu w okresie 12 miesięcy:

Ma prawo:

1. Zwrot kosztów lub pomniejszenie kosztów proporcjonalnie do wykrytej wady

2. Wymiany lub naprawy.

 

 

 

Reklamacje to odrębny temat.

Teraz nie odpowiadamy z tytułu niezgodności z umową, tylko z tytułu rękojmi.

A to reguluje KC PZPR.

"

Art. 560. § 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady.

 

§ 2. Jeżeli kupującym jest konsument, może zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo zamiast wymiany rzeczy żądać usunięcia wady, chyba że doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość rzeczy wolnej od wad, rodzaj i znaczenie stwierdzonej wady, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie narażałby kupującego inny sposób zaspokojenia.

 

§ 3. Obniżona cena powinna pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość rzeczy z wadą pozostaje do wartości rzeczy bez wady.

 

§ 4. Kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna.

"

 

"

Art. 561. § 1. Kupujący, który wykonuje uprawnienia z tytułu rękojmi, jest obowiązany na koszt sprzedawcy dostarczyć rzecz wadliwą do miejsca oznaczonego w umowie sprzedaży, a gdy takiego miejsca nie określono w umowie - do miejsca, w którym rzecz została wydana kupującemu.

"

 

"

Art. 561. Jeżeli kupujący będący konsumentem zażądał wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny, określając kwotę, o którą cena ma być obniżona, a sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania w terminie czternastu dni, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione.

"

 

 

Ale najciekawsze jest teraz to:

Myślicie, że Wasza odpowiedzialność wygasa po 2 latach ?

Nie. Wygasa po 2 latach i 364 dniach.

 

"568. § 1. Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat, a gdy chodzi o wady nieruchomości - przed upływem pięciu lat od dnia wydania rzeczy kupującemu. Jeżeli kupującym jest konsument a przedmiotem sprzedaży jest używana rzecz ruchoma, odpowiedzialność sprzedawcy może zostać ograniczona, nie mniej niż do roku od dnia wydania rzeczy kupującemu.

 

§ 2. Roszczenie o usunięcie wady lub wymianę rzeczy sprzedanej na wolną od wad przedawnia się z upływem roku, licząc od dnia stwierdzenia wady. Jeżeli kupującym jest konsument, bieg terminu przedawnienia nie może zakończyć się przed upływem terminu określonego w § 1.

 

§ 3. W terminach określonych w § 2 kupujący może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy albo obniżeniu ceny z powodu wady rzeczy sprzedanej. Jeżeli kupujący żądał wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady, bieg terminu do złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy albo obniżeniu ceny rozpoczyna się z chwilą bezskutecznego upływu terminu do wymiany rzeczy lub usunięcia wady.

 

§ 4. W razie dochodzenia przed sądem albo sądem polubownym jednego z uprawnień z tytułu rękojmi termin do wykonania innych uprawnień, przysługujących kupującemu z tego tytułu, ulega zawieszeniu do czasu prawomocnego zakończenia postępowania.

 

§ 5. Przepis § 4 stosuje się odpowiednio do postępowania mediacyjnego, przy czym termin do wykonania innych uprawnień z tytułu rękojmi, przysługujących kupującemu, zaczyna biec od dnia odmowy przez sąd zatwierdzenia ugody zawartej przed mediatorem lub bezskutecznego zakończenia mediacji.

 

§ 6. Upływ terminu do stwierdzenia wady nie wyłącza wykonania uprawnień z tytułu rękojmi, jeżeli sprzedawca wadę podstępnie zataił."

 

 

 

 

 

Klient może zgłosić reklamację mailowo, czy odpisanie na takiego maila jest potwierdzeniem przyjęcia reklamacji?

Czy trzeba takie maile archiwizować? Przykładowo wzór odstąpienia od umowy lub po prostu owe złożenie reklamacji?

 

 

Masz obowiązek potwierdzić każdą reklamację zgłoszoną elektronicznie (email, strona www, sms, telefon, faks).

Czy archiwizować ? Z pewnością tak. Nie wiem kto to może kontrolować, ale pewnie jak jest w ustawie to ktoś może. I jakąś karę zawsze wymyślą za to.

Lub co gorzej - jakiś sąd uzna, że skoro nie potwierdziłeś wpływu reklamacji to ją uznałeś.

 

 

Zwrot kosztów:

-zwracam koszty odesłania towaru do firmy. W potwierdzeniu przyjęcia reklamacji informuję iż ma to być list polecony ekonomiczny, co jak odeśle kurierem?

 

No i tutaj nie bardzo masz jak kazać konsumentowi.

Może odesłać jak chce i Ty masz za to zapłacić.

Może nawet wynająć taksówkę z Zakopanego do Szczecina, aby doręczyła Ci wadliwy towar.

Oczywiście tutaj w postępowaniu sądowym pewnie by się wygrało, że to nie był zwykły sposób doręczenia, no ale jak wybierze kuriera to już tłumaczenia nie będzie.

Najlepiej zrobić sobie te darmowe zwroty  na PP lub paczkomatach (widziałem, że e-kupowanie to ma) i grzecznie prosić klientów, aby tak to zwracali.

 

 

II.  Brak możliwości złożenia zamówienia telefonicznie, zbyt duże wymogi informacyjne,

można załatwić mailowo jednak jak ktoś chce zamówić za pobraniem, to zapewne nie wie co to mail..

 

Tak :)

 

 

III. Zwrot:

-do 14 dni kalendarzowych od dnia odebrania towaru czy zakupu?

 

Od odebrania, a dokładnie "od objęcia rzeczy w posiadanie przez konsumenta lub wskazaną przez niego osobę trzecią inną niż przewoźnik".

 

-Po otrzymaniu maila z wnioskiem o odstawpienie od umowy konieczne jest potwierdzenie jego przyjęcia, czy wystarczy odpowiedź na takiego maila, że otrzymaliśmy taki wniosek i jest rozpatrywany?

 

Uważam, że tak. Trzeba pisać na początku maila "Potwierdzamy otrzymanie oświadczenia o odstąpieniu od umowy z dnia ...." czy coś takiego.

A dalej co uważamy.

 

Już wiemy, że zakładka nie wyczerpuje poinformowania klienta o jego prawach więc co teraz? Wypisywanie tego w każdej wiadomości dla Kupującego to idiotyzm.

 

 

Myślę, że ktoś zgarnął za tą ustawę niezłą premię i jest z siebie bardzo zadowolony.

 

 

 

Chyba, że napiszę białą czcionką 1px na białym tle :P

Tak na serio, czy jest jakaś możliwość aby dodać załącznik do początkowej wiadomości automatycznej w Sell? Bo rozumiem, że sam link do takiego pdf na ftp nie wystarcza, tak?

 

Nie wiem czy aby załącznik w mailu wystarczy.

Zawsze ktoś powie, że nie widział, bo nie ma programu do odczytu załączników, albo, że czyta tylko na smartfonie z androidem 1.0 i tam nie widać wcale załączników.

Lepiej to wszystko, ten cały elaborat dodawać wprost do maili.

 

 

Zwrot kosztów:

-nie ponoszę kosztów odesłania towaru przez Klienta. (Konieczne jest poinformowanie o tym fakcie (nowa zakładka Allegro?))

 

 

Tak

 

-zwracam koszty towaru plus koszt najniższej dostawy w mojej ofercie nawet jeżeli Klient zamówił sobie kuriera, zgadza się?(czy powinienem o tym informować? Czy po prostu tak stanowi ustawa i tyle?)

 

W zasadzie Ustawa mówi, że "Jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę, przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów."

 

Jednak bezpieczniej wpisać, że nie ponosisz dodatkowych kosztów, a tylko najtańszy sposób wysyłki.

 

 

 

Przekazanie zakupionego towaru następuje poprzez jego wysyłkę wybranym przez Kupującego sposobem wysyłki spośród sposobów wysyłki udostępnionych przez Sprzedającego na stronie transakcji.

Realizacja umowy następuje w terminie określonym na stronie transakcji, nie później niż 21 dni od zawarcia umowy.

W allegro chcesz wybrać czas dostawy 21dni? przecież to pierwszy krok do zamknięcia sklepu. W ogóle dlaczego chcesz to załączać w regulaminie skoro w Allegro jest czas dostawy i sposób wysyłki.

 

 

Właśnie tutaj się waham czy musi to być w osobnej zakładce i w mailach.

Dla świętego spokoju jednak to wpiszę.

 

Link to postu

Zostałem wywołany w kwestii zwrotów. Z praktyki już wiem, że pocztowe są łatwiejsze w opanowaniu.

 

Paczkomatowe zwroty - klient musi sam wejść na stronę zwrotów i wyklikać sobie wszystko. Jeszcze nikt nie skorzystał ,choć dobrowolnie od siebie wprowadziłem taki bonus dla klientów już ponad pół roku temu (w sklepach).

 

Pocztowe zwroty - w zasadzie tak samo - klient musi sobie wyklikać a ja po stronie EN zatwierdzić (problem w tym, że Poczta nie przewidziała informowania sprzedającego, że ktoś wysłał prośbę o ezwrot...), oczywiście można to sprytnie obejść: strona poczty nie jest skomplikowana, ale wymaga pewnej orientacji w temacie, więc robię tak: proszę żeby klient podał mi na jakiej poczcie będzie chciał nadać paczkę zwrotną, następnie generuję zwrot na swojego maila z podaniem danych klienta (nadawcy) i jego UP. Na koniec wysyłam do niego etykietę do naklejenia na paczkę z instrukcją, że na poczcie nikt nie ma prawa pobrać od niego ani grosika... Działa przyzwoicie. Paczki w mojej cenie, jedynie dostałem odrębną FV na zwroty...

 

Co do zwrotów AllegroPaczkomaty to 2 osoby z tego mają skorzystać - zobaczymy jak to działa w praktyce.

 

Odnośnie ustawy:

- regulamin sklepowy, przynajmniej na początku warto by posyłać drukowany, mam zamiar coś zamówić w jakimś dużym sklepie i zobaczyć co mi przyślą...

- jeśli ktoś zamówi za pobraniem, to czy zwracamy mu np. za list polecony bez pobrania?

Link to postu

Zostałem wywołany w kwestii zwrotów. Z praktyki już wiem, że pocztowe są łatwiejsze w opanowaniu.

 

Paczkomatowe zwroty - klient musi sam wejść na stronę zwrotów i wyklikać sobie wszystko. Jeszcze nikt nie skorzystał ,choć dobrowolnie od siebie wprowadziłem taki bonus dla klientów już ponad pół roku temu (w sklepach).

 

Pocztowe zwroty - w zasadzie tak samo - klient musi sobie wyklikać a ja po stronie EN zatwierdzić (problem w tym, że Poczta nie przewidziała informowania sprzedającego, że ktoś wysłał prośbę o ezwrot...), oczywiście można to sprytnie obejść: strona poczty nie jest skomplikowana, ale wymaga pewnej orientacji w temacie, więc robię tak: proszę żeby klient podał mi na jakiej poczcie będzie chciał nadać paczkę zwrotną, następnie generuję zwrot na swojego maila z podaniem danych klienta (nadawcy) i jego UP. Na koniec wysyłam do niego etykietę do naklejenia na paczkę z instrukcją, że na poczcie nikt nie ma prawa pobrać od niego ani grosika... Działa przyzwoicie. Paczki w mojej cenie, jedynie dostałem odrębną FV na zwroty...

 

 

Sprytne rozwiązanie. Do tego chyba klient się bardziej cieszy, bo dostaje wszystko gotowe.

 

- jeśli ktoś zamówi za pobraniem, to czy zwracamy mu np. za list polecony bez pobrania?

 

 

Uważam, że tak. Oczywiście jeżeli oferujesz taki sposób wysyłki na aukcji.

Link to postu
Art. 561. § 1. Kupujący, który wykonuje uprawnienia z tytułu rękojmi, jest obowiązany na koszt sprzedawcy dostarczyć rzecz wadliwą do miejsca oznaczonego w umowie sprzedaży, a gdy takiego miejsca nie określono w umowie - do miejsca, w którym rzecz została wydana kupującemu.

 

 

Tak się zastanawiam, czy jest przewidziana kara, jeśli Kupujący nie wywiąże się z obowiązku dostarczenia na koszt sprzedawcy i bezprawnie sam zawiezie towar do zwrotu lub nie będzie się domagał zwrotu za odesłanie.

 

W tym kontekście pojawia się pytanie co do darmowych zwrotów InPost.

Przecież Sprzedający za to nie płaci, tylko dostaje gratis, to czy w takim wypadku Kupujący też podlega karze ?

laughing-019.gif

Link to postu
  • 2 tygodnie później...

Może ktoś na prostym przykładzie opisać proces zwrotu towaru?

 

Czy za zwrot towaru musimy klientowi oddać pieniądze?

Czy zwrot obejmuje cenę towaru + koszt wysyłki do klienta?

Czy nowa usługa zwrotów na PP jest za darmo? Jeśli płatna to czego się mogę spodziewać?

 

Piszecie o najtańszym sposobie dostawy "list ekonomiczny" Ale przecież wszystkiego nie da się wysłać ekonomiczny?  Ja wprowadziłem prosty sposób na podanie niższego kosztu dostawy "odbiór w punkcie" na poczcie przy umowie to zaledwie 7zł. Cena za usługe "pocztex kurier 48" a za odbiór w punkcie jest 2zł taniej.

 

Pozdrawiam

Link to postu

Może ktoś na prostym przykładzie opisać proces zwrotu towaru?

 

 

Jeśli nie masz głowy do czytania ustawy, to poczytaj książeczkę UOKiK.

Tam jest wszystko opisane dość przystępnym językiem i są przykłady.

 

 

Czy za zwrot towaru musimy klientowi oddać pieniądze?

 

Tak

 

Czy zwrot obejmuje cenę towaru + koszt wysyłki do klienta?

 

Tak, ale tylko koszt wysyłki najtańszy oferowany przez Ciebie w tej ofercie.

I to jeszcze sposób "zwykły".

Co to oznacza - tego nikt nie wie.

Ale raczej paczkomaty czy odbiór w punkcie odpadają.

 

Czy nowa usługa zwrotów na PP jest za darmo? Jeśli płatna to czego się mogę spodziewać?

 

Jest płatna w takich cenach jakie masz na umowie z PP do wysyłki

 

Piszecie o najtańszym sposobie dostawy "list ekonomiczny" Ale przecież wszystkiego nie da się wysłać ekonomiczny?  Ja wprowadziłem prosty sposób na podanie niższego kosztu dostawy "odbiór w punkcie" na poczcie przy umowie to zaledwie 7zł. Cena za usługe "pocztex kurier 48" a za odbiór w punkcie jest 2zł taniej.

 

Najtańszy oferowany w danej aukcji.

Jeśli oferujesz List ekonomiczny, to tylko za to zwracasz.

Jak oferujesz tylko kuriera, to zwracasz za kuriera.

 

Link to postu

A ja dopowiem najważniejsze - to co piszecie tutaj nie ma żadnego znaczenia jeśli nie zostanie napisane w informacji od sprzedającego bo tam to wszystko MUSI być napisane i potem należy się tego trzymać. Tak samo trzeba to przesłać klientowi przy sprzedaży.

 

U mnie mam napisane:

-klient zwraca (odsyła) towar na swój koszt i sprzedawca nie zwraca kosztów za odesłanie zwracanego towaru,

-sprzedawca zwraca wszystkie poniesione przez kupującego koszty ale koszty wysyłki do wysokości najniższych dostępnych w danej ofercie

 

Link to postu

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Użytkownik forum
Odpowiedz...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...