Skocz do zawartości

Trafność - algorytm faworyzujący niewłaściwych sprzedawców

Polecane posty

Tak się zastanawiam czy Allegro może zupełnie bezkarnie robić ze sprzedawcami co chce, mam bowiem zastrzeżenia do działania algorytmu "trafność", mianowicie jest on wciskany Kupującym na start po otarciu serwisu i w teorii ma podpowiadać/faworyzować najkorzystniejsze dla Kupującego oferty. Tylko jeśliby tak było to (na logikę) powinien spychać w dół aukcje sprzedawców o kiepskiej opinii (duży odsetek "nie polecam") a tym samym nisko notowane powinny być aukcje Allegro bo opinię mają byle jaką.

Zatem występując w roli serwisu i sprzedawcy a stosując "tajny" algorytm Allegro ma możliwość manipulacji tymi wynikami, może wykorzystywać swoją dominującą pozycję bo zasady pozycji aukcji nie są jasne. Może też faworyzować byle jakich sprzedawców (czyli wówczas trafność nie jest najkorzystniejsza dla Kupujących) aby "w świetle prawa" ich aukcje też były wysoko.

Czy zatem akceptując regulamin serwisu skazujemy się na tego typu "poniewieranie" czy instytucja jak UOKiK może tutaj zadziałać?

Link to postu

Na szkoleniu Allegro było pytanie o trafność. Ogólnie ~ odpowiedź była taka: śmieszne podejrzenia, Allegro ma za dużo do stracenia w przypadku gdyby manipulowało i wyszłoby to na jaw. Allegro w porównaniu do "małego przedsiębiorcy" non-stop siedzi w sądzie lub kontrola siedzi u Allegro (teraz chyba uokik siedzi).

Link to postu

Ale algorytm trzeba jakoś ustawić. I wystarczy aby ignorował czynniki, które u nich wypadają źle a faworyzował te które mają ma plus. Może też faworyzować kombinacje współczynników i te jakie sami mają dają maksymalny wynik. Należy pamiętać, że mają dostęp do statystyk o których reszta może pomarzyć.

Ręczne manipulowanie wynikami byłoby ryzykowne ale sprytne dostosowanie algorytmu - jak już wspominałem, jakoś i tak musieli to ustawić...

Link to postu

powinien spychać w dół aukcje sprzedawców o kiepskiej opinii (duży odsetek "nie polecam") a tym samym nisko notowane powinny być aukcje Allegro bo opinię mają byle jaką.

Zatem występując w roli serwisu i sprzedawcy a stosując "tajny" algorytm

 

 

Moim zdaniem, ten "tajny algorytm" to jest prosty jak drut i nie uwzględnia raczej tak wielu parametrów jak się podejrzewa.

 

Jestem przekonany, iż:

 

- pierwszym kategoryzującym jest "skuteczność", czyli liczba zakupów do liczby wejść

dopiero ze zbioru jednakowych lub bardzo zbliżonych ofert:

- jako kolejny pokazywany jest ten co ma lepszą reputację, monety itd.

 

To nie jest jakiś kosmiczny algorytm, tylko bardzo niedopracowany i prosty wybór if ... then. Takiego jestem zdania.

 

Np wiele miesięcy temu poszły w górę oferty które nie mają białego tła i nie mogę ich przeskoczyć bo mają niską cenę i dużo zakupów/wejść i to cała tajemnica (moim zdaniem).

 

Nikt mnie nie przekona, że jest inaczej. Z moich obserwacji tak wynika, że jakość obsługi to dopiero na dużo dalszym miejscu jest brana pod uwagę przez co gra bardzo małą rolę w całym wyborze.

 

Brakuje po prostu narzędzia na którym można by pracować celem oszacowania miejsca w listingu i stąd ciągłe podejrzenia o tajne mianipulacje Iluminatów w wynikach "trefności":

 

Link to postu

Czyli w skrócie, chcesz być wyżej w listingu, dajesz niższą cenę, bo dzięki temu masz większą skuteczność (więcej kliknięć kup teraz do liczby wejść) i idziesz wyżej w listingu dzięki temu.

 

Jak zwykle walczysz ceną, zaś jakością dopiero w dalszym rzędzie. U mnie tak to działa.

 

Wszędzie, gdzie przypadkowo mam więcej zakupów aukcja szybko idzie w górę na listingu.

 

Cała tajemnica.

 

Jakie obserwacje mają inni?

Link to postu

https://allegro.pl/kategoria/dziecko?string=klocki%20lego&order=m&bmatch=base-relevance-floki-5-nga-hc-bab-1-5-0905

 

Nie tylko ilość ofert się liczy, pewnie to jeden z ważniejszych czynników, ale nie determinujący.

 

Jak jest oferta rozbujana, to jest i sprzedaż, ludzie sortują też po popularności.

Link to postu

manipulują w sensie ustawień ich algorytmu jako całej wyszukiwarki.

Przykład:

 

Wpisałem powiedzmy XYZ do wyszukiwarki ustawionej w tryb "wg ceny" i jakie było moje zdziwienie, gdy pokazała się aukcja konkurencji z opisem XYZ, a moja, która miała identyczny tytuł już NIE. Zadałem im pytanie, odpowiedzieli, że to nie oni kształtują wyniki tylko użytkownicy i nie gwarantują pojawienia się oferty w wynikach wyszukiwania.

 

 

KU..A wściekłem się. Wymieniam z nimi korespondencję, która przypomina wymianę piłeczek ping ponga między chińczykami. Płacę krocie za wystawienie a te ******** piszą wprost, że moje oferty niekoniecznie muszą być widoczne. WG mnie to skandal, wyszukiwarka w trybie wg ceny powinna pokazać wszystko z danym hasłem. Koniec kropka.

Link to postu

i dalsze zmiany.

 

U mnie tak się dzieje.

 

Wpisuje hasło do wyszukiwarki, otrzymuję wyniki po trefności. Zmieniam wg ceny z dostawą - oglądam. Szukam po innym haśle, wg mnie bardziej trafnym i ..... wyszukiwarka mimo, że miała podane ręczne ustawienia samoczynnie zmienia kolejne rezultaty w sortowanie po trefności. IO tak za każdym nowym wyszukiwaniem. k....!!

Link to postu

Mechanizm na pewno nie zależy tylko od popularności, wyświetleń aukcji, ceny, kosztów wysyłki. Przykład? Proszę:

Aukcja użytkownika A i aukcja użytkownika B - ten sam produkt. A ma niższą cenę, wysyłkę natychmiast (B po 2 dniach), A ma też tańszą wysyłkę, opis w nowym szablonie (tym przyjaznym dla komórek), więcej zdjęć, sprzedanych nieco ponad 200 sztuk w 30 dni, B- dwadzieściaparę. Teraz samo konto, A pozytywy 100% i oceny na 5,0 - B ma poniżej 99% pozytywów i oceny między 4,8-5,0

Reasumując, aukcja A ma każdy parametr korzystniejszy dla Kupującego, aukcja użytkownika B przy wyszukiwaniu pod najważniejszą dla produktu frazą miejsce 6, aukcja użytkownika A - miejsce 110

Wiecie co na to Allegro? To nie oni decydują a użytkownicy.

 

Ten mechanizm nie zasługuje na nazwę trafność bo niewłaściwie podpowiada.

Zastanawiam się jeszcze czy taka degradacja pozycji aukcji to nie efekt czegoś w rodzaju kary - np. za wyłączenie zbyt dużej ilości wyróżnień.

Link to postu

kara za wyłączenie - brzmi jak teoria spiskowa, ale ja wyłączyłem sporo [3 lub 4 strony] więc tu pasuje jak ulał.

 

Kiedyś jeszcze pisali, że są w trakcie modyfikowania narzędzia zwanego wyszukiwarką, teraz bezczelnie piszą, że za wyniki odpowiadają użytkownicy, ale do jasnej cholery kto zrobił tą wyszukiwarkę? Uzytkownicy?

 

Dla mnie są dwa tryby szukania, po cenie i po ilości sprzedanych. W zupełności wystarczy aby towar kupić. W kontekście tego co napisał kolega wyżej, jaki sens promowania wyszukiwarki wg trafności jeśli promuje mniej korzystne wyniki wyszukiwania!?

Link to postu

Skoro 2 aukcje dzieli 100 miejsc a z parametrów (cena, kosz wysyłki, czas realizacji, ilość zdjęć, opis w nowym szablonie, % pozytywów, oceny, itd.) sugerują, że owszem powinno je dzielić 100 miejsc ale powinny być odwrotnie to musi być jeszcze czynnik.

Może właśnie jakiś współczynnik konta, gdzie bierze się pod uwagę parametry jak udział kosztów promowania w fakturze, % wyłączonych opcji promowania w stosunku do sprzedaży czy coś w tym stylu.

 

A jeśli chodzi o niewidoczne dla postronnych osób czynniki jak spory, ostrzeżenia, itd. - to w przypadku A wszędzie 0, więc to nie może obniżać pozycji aukcji.

 

Tak czy siak niejawny mechanizm umożliwia im faworyzowanie swoich aukcji co przy kiepskiej opinii jaką ma ich konto może skutkować faworyzowaniem nienajrzetelniejszych sprzedawców.

Link to postu

Użytkownik A - ponad  15 lat na Allegro, aukcja ma 12,5 tyś wyświetleń

Użytkownik B - 15 miesięcy na Allegro, aukcja ma 3 tyś wyświetleń

 

Przestawili właśnie algorytm, A teraz na 105 miejscu, B na 12

 

 

Pytanie powinno zostać postawione inaczej - kto stoi za użytkownikiem B, a kto nie stoi za użytkownikiem A  ;D

 

 

Cuda się nie zdarzają, a zwłaszcza w informatyce.

"Samo" się tak nie robi. Musi być zrobiony mechanizm promujący odpowiednie aukcje czy użytkowników.

Tak więc pewnie po stronie Allegro jest coś takiego jak "Dodawaj +100 do trafności" i aukcje np. pracowników korzystają z tego dobrodziejstwa.

Link to postu
Dnia 13.09.2017 o 16:06, masur napisał:
Należy pamiętać, że mają dostęp do statystyk o których reszta może pomarzyć.

 

Dlatego ja bardzo chętnie chodzę na wszystkie "szkolenia" allegro, nawet te które teoretycznie nic nie wnoszą. Zazwyczaj ich pracownicy wykorzystują wewnętrzne dane do sporządzenia przykładowych statystyk w prezentacjach dla "lajkoników"...

Treść między wierszami jest czasami bardzo istotna :)

Edytowane przez Gonz P
Link to postu

Czytając ten wątek przypomniał mi się incydent sprzed lat. Trafność już wówczas była. Prawie nic mi się nie sprzedawało, ale utworzyłem nowe konta i wystawiłem na nich te same aukcje. Sprzedaż wzrosła z dnia na dzień o 1000%, nie mówiąc o bonusach dla nowych użytkowników (darmowe wyróżnienia, wystawienia itd.).

 

Jeżeli jedno konto ma 15 lat a drugie 15 miesięcy, to powyższe potwierdza wniosek, który wówczas wysnułem. Konta młode są faworyzowane dokładnie tak samo, jak nowi użytkownicy w Orange mają lepsze oferty niż Ci, którzy przedłużają umowę.

 

Ktoś chętny, aby sprawdzić powyższe?

Link to postu

Odniosę się trochę do tego co piszecie:

Nowe konta nie są faworyzowane, ale aukcje już tak - przez kilka dni po wystawieniu. Druga sprawa jeżeli konto/konta są połączone (allegro to widzi ile macie kont) i obrót jest odpowiedni to pracownicy allegro mogą "sztucznie" podwyższać waszą pozycję. Coraz bardziej oficjalnie mówi się też o tym, że nowe opisy mają wpływ na wyższą pozycję w allegro.

 

Niedługo będzie SEO dla allegro ;) 

Link to postu

Zacytuje wam wypowiedź pracownika Allegro:

 

"fakt posiadania opisu w nowym szablonie nie wpływa na pozycję oferty w sortowaniu według trafności. Nie wpływają na nią również ceny wysyłki. Główne znaczenie ma zachowanie kupujących."

 

Tia... mam inne informacje i nie od pracownika na "komunikatach", a troszkę wyżej.

Link to postu

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Użytkownik forum
Odpowiedz...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...